Laks og sitron
Derfor bør du spise fisk oftere!
Fet fisk inneholder de viktige omega-3 syrene som er gode for hjerte, hjerne og syn. Fisk og sjømat er dessuten en god kilde til vitamin D, vitamin B12, protein, selen og jod.

Derfor bør du spise fisk ofter

Derfor bør du spise fisk oftere!


Fet fisk inneholder de viktige omega-3 syrene som er gode for hjerte, hjerne og syn. Fisk og sjømat er dessuten en god kilde til vitamin D, vitamin B12, protein, selen og jod.


Laks og sitron

Fisk og sjømat inneholder en unik kombinasjon av ulike næringsstoffer som kroppen trenger. Derfor anbefaler Helsedirektoratet av vi spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, og gjerne bruker fisk som pålegg.


Flere spiser fisk

Statistikk fra Norges Sjømatråd viser at vi i fjor spiste i gjennomsnitt 23 kilo ren og fersk fisk, som er 11 prosent mer enn i 2014. Det betyr at flere og flere av oss får nyte godt av de helsemessige gevinstene ved å spise fisk.


Men vi kan enda bli bedre! Barn og unge kvinner er blant gruppene i befolkningen som har lavest sjømatinntak. Det er bekymringsfullt fordi behovet for å få dekket næringsstoffer som nettopp fisk er rik på - er viktig også i barne- og ungdomsårene.


Så mye bør du spise

Rådet fra Helsedirektoratet tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Seks påleggsporsjoner med fisk tilsvarer omtrent én middagsporsjon.


Mengden fisk i fiskeprodukter inngår i anbefalingen. For eksempel inneholder fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller ofte omkring 40-60 prosent fisk.


De anbefalte 2-3 porsjonene fisk inkluderer imidlertid ikke skalldyr og annen sjømat. Disse matvarene kan likevel ha et gunstig innhold av næringsstoffer og kan gjerne inngå i et variert kosthold.


Omega 3 – for hjerte, hjerne og syn

Fisk er vår viktigste kilde til de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA som har dokumentert positiv effekt på helsen. Det er bred enighet om at disse gjør godt for hjerte, hjerne og syn.


Vitaminer, mineraler og protein

Men fisk er ikke bare en betydningsfull kilde for de marine omega-3 fettsyrene, den inneholder også vitamin D og vitamin B12, selen og jod. Dessuten har sjømat mye flerumettet fett og proteiner, mens innholdet av karbohydrater er lavt. Andelen mettet fett er også betydelig mindre sammenlignet med kjøtt.


Innholdet av de enkelte næringsstoffene varier en del i forhold til blant annet arten og årstiden. For villfisk har også fangstområdet betydning, mens for oppdrettsfisk er fôrsammensetningen av stor betydning.


Vitamin D i fisk

Vi produserer vitamin D ved hjelp av sollys, men for oss som bor i nord er det utfordrende å få dekket behovet. Vitamin D finnes imidlertid også naturlig i fisk og fiskelever.


Vitamin D er nødvendig for opptak og utnyttelse av kalsium og dermed viktig for vedlikeholdet av skjelettet og tennene våre. I tillegg er vitamin D viktig for muskelfunksjon, immunforsvar og celledeling.


Naturlig kilde for jod

Fisk er den beste naturlige jodkilden. Spiser du lite fisk er meieriprodukter en annen god kilde til jod. Kjøtt, egg, korn, grønnsaker og frukt inneholder mindre mengder jod.


Vitamin B12 i fisk

Vitamin B12 er et annet viktig næringsstoff som bare finnes i fisk, kjøtt, egg og meieriprodukter. Vitamin B12 bidrar til normal dannelse av røde blodlegemer.


Selen – viktig sporstoff

Selen er et annet sporstoff som det er få andre gode kilder til i kosten enn fisk.


Selen bidrar til immunsystemets normale funksjon og til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Selen bidrar også til skjoldbruskkjertelens normale funksjon.



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon. Vitamin D har en rolle i celledelingen.


Kilder: Norsk helseinformatikk, helsenorge.no, Fiskeribladet, forskning.no, Bramat