Skider
Dette spiser vi i påsken
Egg, appelsin, sjokolade, sild og lam er noe av det de fleste av oss forbinder med påskekosen. Men hvor kommer egentlig disse tradisjonene fra?

Dette spiser vi i påsken

Dette spiser vi i påsken


Egg, appelsin, sjokolade, sild og lam er noe av det de fleste av oss forbinder med påskekosen. Men hvor kommer egentlig disse tradisjonene fra?


Skider

Gode matopplevelser er en viktig del av påskefeiringen for de fleste av oss. Bugnende frokostbord med egg, rundstykker, spekemat, sildepålegg og røkt laks er noe av det vi gleder oss til. Dessuten er påsken for mange en tid da vi koser oss litt ekstra med sjokolade og godteri.


Om du skal ut i skiløypa har du gjerne kakao, kvikklunsj og appelsin med i sekken for litt ekstra påfyll med energi. Etter skituren sitter du så kanskje i solveggen og venter på at påskelammet skal steke ferdig i ovnen.


Det er ikke tilfeldig at det er akkurat disse matvarene vi forbinder med påsken. Mange av disse har sterke tradisjoner som påskemat.


Ingen påske uten egg

Egg er påskemat nummer én. Vi spiser dobbelt så mye egg i påsken som ellers i året – mer enn 23 millioner!


Både egget og haren var i utgangspunktet fruktbarhetssymbol, men egget har også vært et kristent symbol knyttet til Jesus oppstandelse og nytt liv. Dessuten var egg sjelden før i tiden, noe som førte til at det ble sett på som festmat.


Påskesild

Sildepålegg passer godt til påskeegget. Det er bare i julen vi spiser mer sild enn til påske. Tidligere var det tradisjon å spise salta sild i påsken. Dette skulle gjøre deg så tørst at du ville ha følelsen av hvordan Jesus måtte ha hatt det da han hang på korset.


En offergave

En annen påskeklassiker er lammesteken. Lammet er det eldste påskesymbolet, og var opprinnelig en offergave som jødene ifølge bibelen var pålagt å slakte og spise før de flyktet fra Egypt. Slakting av påskelammet er fremdeles en del av den jødiske tradisjonen. Hos oss er påskelammet symbol på at Gud ofret sin sønn for vår skyld. I påskemåneden kjøper nordmenn nesten tre ganger så mye lammestek som i en normalmåned.


Sjokolade for alle pengene

Hva ville påsken være uten sjokolade? Både små og store gleder seg over sjokoladeegg og påskeegg fulle av godteri på påskemorgenen. Det var på 1700 tallet i Tyskland og Sveits at påskeharen dukket opp som påskesymbol. Tradisjonen i Europa er at påskeharen legger ut påskeegg, enten sjokoladeegg eller dekorerte egg, og barna må så lete etter eggene. Det er viktig å finne flest egg. I Norge ble det produsert sjokoladeegg fra rundt år 1900, men det var først en skikk for de øvre sosiale lag i byene. Påskeharen som kommer med egg av marsipan og sjokolade er i dag ivrig markedsført av sjokoladeprodusenter over hele verden, og sjokoladekos er en godt innbygd påsketradisjon i de norske hjem.


Appelsin og Kvikk Lunsj

Her til lands er det også tradisjon med sjokolade, appelsin og kanskje en kopp kakao når en skal ut på påskeskitur. Det er særlig Kvikk Lunsj som har utmerket seg som tursjokolade. Faktisk selges det 4-500 tonn Kvikk Lunsj i påsken i Norge!


Et annet «must» på tur i påsken er appelsin. Tradisjonen med appelsiner i påsken har lange røtter hos oss. Vi har hatt import i over 100 år, men det var først etter krigen at det ble en viss fart i forbruket. De søteste appelsinene kommer i siste del av appelsinsesongen rundt påske. Ettersom høysesongen og høytiden var på samme tid, ble det en tradisjon å spise appelsin i påsketiden. I dag er vi i verdenstoppen på import av appelsiner - og i påsken spiser vi rundt 17 millioner appelsiner.


Sunnere enn du tror

Holder du deg unna store mengder sjokolade og søtsaker kan faktisk mye av påskematen spises med god samvittighet.


Egg inneholder både proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Dessuten inneholder egg jern, noe vi ofte får for lite av gjennom kostholdet generelt.


Påskefrukten appelsin er rik på vitaminer – faktisk hele 14 ulike vitaminer. Den mest fremtredende er C-vitamin. Appelsiner inneholder også fosfor, jern og kalium.


Spiser du sild eller laks til påskefrokosten, får du i deg de nyttige omega-3 fettsyrene. Både sild og laks er nemlig rikt på sunt omega-3 fett!


Du kan også unne deg en kopp kakao – uten for mye sukker da. Det er både vitaminer, proteiner, antioksidanter, jern og kalsium i kakao.


Lam har også en høy ernæringsmessig verdi, og er en god kilde til sink og jern. Lammekjøtt er også rikt på B-vitamier, særlig B12.



Kilder:

regjeringen.no, godfisk.no, wikipedia, frukt.no, dinside.no, aftenposten.no

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.

Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.