Kjøleskapet
Fyll opp kjøleskapet med disse matvarene!
Ikke bare smaker de godt, men de gir kroppen påfyll av vitaminer, mineraler og Omega-3

Fyll opp kjøleskapet med disse

Fyll opp kjøleskapet med disse matvarene!


Ikke bare smaker de godt, men de gir kroppen påfyll av vitaminer, mineraler og Omega-3


Kjøleskapet

Det kan være vanskelig å orientere seg i jungelen av råd når det gjelder hva slags matvarer som er best for oss. Ifølge Nordiske Kostholdsråd er hovedregelen at du bør spise variert og mye grønnsaker, frukt, bær, belgfrukter og linser. Fisk, vegetabilske oljer, helkorn, fettfattige meieriprodukter og kjøtt er også matvarer som hører med i et sunt kosthold. Samtidig er det viktig å begrense inntaket av rødt kjøtt, prosesserte kjøttprodukter, sukker, salt og alkohol.


Noen matvarer er imidlertid rikere på helsefremmende vitaminer og mineraler enn andre. Her er noen matvarer du absolutt bør putte i handlekorga.


Fet fisk - godt for hjerte, hjerne og syn

Fet fisk er rik på omega-3, fettsyrer, proteiner og vitamin A og D som blant annet opprettholder et normalt immunforsvar og er bra for musklene og skjelettet. Omega-3 fettsyrene EPA og DHA er svært viktige næringsstoffer når kroppen skal vedlikeholde hjertet, hjernen og synet. Makrell i tomat er for eksempel en veldig næringsrik matvare som du kan smøre generøst på brødskiva med god samvittighet. Fiskemiddagen blir også ekstra sunn om du velger fete fiskearter som laks, makrell, sild, ørret, kveite og sardiner. Helsedirektoratet anbefaler at du spiser fisk til middag to til tre ganger i uken. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Gulrot for immunforsvaret

Gulrøtter er ikke bare for kaniner. Gulroten inneholder mye fiber og vitaminer, og da særlig karoten, som omdannes til vitamin A i kroppen og er med på å opprettholde et godt immunforsvar. Du kan spise den rå eller kokt. Eller hvorfor ikke lag en deilig gulrotsuppe med spenstige krydder som spisskummen eller chili. Gulrotchips er et mye sunnere alternativ enn pommes frites. Du kan også gjerne bruke gulrot i bakverk!


Blåbær har gode antioksidanter

Vi spiser ikke nok bær ifølge ekspertene. Men bær som blåbær er godt for kropp og helse og noe du bør fylle på med i kjøleskapet. De aktive stoffene i blåbær kalles antocyanosider og flavonoider, og er blant annet med å gi bærene den blå fargen. Disse stoffene er såkalte antioksidanter. Antioksidanter motvirker oksidativt stress, en form for skadelig oksidasjon på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot skadelig oksidasjon. Friske blåbær kan brukes i fruktsalater, frokostblandinger og i smoothier. Eller lag ditt eget blåbærsylte eller blåbærsaft. Det finnes også naturprodukter med blåbæresktrakt. Argus er et kosttilskudd fra VNP med blåbærekstrakt, og har lenge vært et av våre mest populære produkter.


Paprika – rik på vitamin C

Det skal bare fem ringer til for å dekke dagsbehovet av vitamin C. Ha den på brødskiva, som topping på pizza, i salat, skjær opp og bruk som snacks med kesamdipp eller prøv fylt paprika til middag. C-vitamin er blant annet viktig for bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Dessuten er vitamin C det vitaminet de fleste forbinder med immunforsvaret, og C-vitamin er med på å øke opptaket av jern for eksempel fra grove kornprodukter. Helsedirektoratet anbefaler at alle mellom 14 og 75 år får i seg cirka 75 mg vitamin C hver dag gjennom kostholdet. For gravide økes anbefalingen til 85 mg, og for ammende er den 100 mg.



-Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

-Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

-Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon.

-Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for huden, tennene og bruskens normale funksjon og et normalt skjelett.

- Vitamin A og C bidrar til immunforsvarets normale funksjon.


Kilder: Helsedirektoratet, nrk.no, Nordisk Kostholdsråd