Matpakke
Gjør matpakken sunn og spennende
Vi gir deg tipsene som gjør matpakken sunn og næringsrik for både store og små.

Gjør matpakken sunn og spennen

Gjør matpakken sunn og spennende


Vi gir deg tipsene som gjør matpakken sunn og næringsrik for både store og små.


Matpakke

Sommerferien er på hell, og i disse tider kribler det nok litt ekstra i magen på en rekke nye førsteklassinger som endelig skal begynne på skolen. For en god oppstart for de små er det viktig å velge næringsrik mat i matpakken.


En god og sunn matpakke hjelper oss til å både holde konsentrasjonen og humøret oppe gjennom dagen. Vi gir deg noen gode kjøreregler for en næringsrik matpakke som passer like godt til skolebarna som til voksne.


Velg grove kornprodukter

Vi er glad i brød i Norge, og brødskiver er ofte basisen i matpakken vår. For at dette skal bli et næringsrikt valg er det viktig å unngå hvitt brød og i stedet velge grove kornprodukter.


Ikke bare holder grovt brød oss mette lenger, men det bidrar også med viktige næringsstoffer som fiber, protein, tiamin, folat, jern og selen. Grove kornprodukter har et betydelige høyere innhold av disse næringsstoffene enn fint brød.


Om du synes brødskiver blir litt kjedelig, varier med å bruke pita, knekkebrød, rundstykker, chapati e.l. i matpakken.


Pålegg med omega-3 – godt for hjerte, hjerne og syn

Noe av det sunneste pålegget du kan velge i matpakken er makrell i tomat, laks eller annet fiskepålegg.


Pålegg med fet fisk har høyt innhold av omega-3 fettsyrer, proteiner og vitamin A og D, som blant annet bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar. Omega-3 fettsyrene EPA og DHA er svært viktige næringsstoffer når kroppen skal vedlikeholde hjertet, hjernen og synet.


Laks er også deilig i salater. Eller hvorfor ikke lage laksewrap med for eksempel avocadomos, mangosalat eller smøreost og dine favoritt-grønnsaker?


Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje. I tillegg til en rekke forskjellige omega-3 produkter, har VNP også et eget tilskudd for barn og voksne som ikke liker å svelge kapsler. Fri Flyt Junior er geléputer med frisk smak av sitron som er lette å tygge. Én gelépute hver dag gir et tilstrekkelig daglig tilskudd med både omega-3 og vitamin D!


Fyll på med grønnsaker, frukt og bær for vitaminer og antioksidanter

Friske grønnsaker, frukt og bær hører også med i en sunn matpakke. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Varier fra dag til dag, men du bør alltid inkludere grønnsaker. Barna kan selv være med å velge hva de vil ha.

Rå gulrøtter i staver er rike på vitamin A i form av betakaroten og andre karotenoider. To-tre gulrøtter dekker faktisk dagsbehovet for vitamin A.


Cherrytomaten er proppfull av lykopen. Paprika er mild og selv de minste i familien er ofte glad i den. Dessuten har paprikaen tre ganger så mye C-vitamin som appelsin!


Epler er rike på helsebringende fiber, vitaminene C, E og B6, samt noe kalium og magnesium.


Friske bær i matpakken er både fristende og sunt. Her kan du variere med for eksempel bringebær, jordbær og blåbær.


Det er også lurt å snike inn litt grønt på brødskivene, som for eksempel salat mellom pålegget og brødskiva.


Lag matpakken kvelden før!

Morgentimene kan være veldig travle. Det kan derfor være lurt å lage matpakken kvelden før å legge den i kjøleskapet. Da blir ikke bare innholdet i matpakken mer gjennomtenkt, men du sparer verdifull tid neste morgen!



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

-Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.



Kilde: Helsenorge.no, matportalen.no