Hva er det lureste du kan spise
Hva er det lureste du kan spise
Lurer du på hvilke matvarer som er sunnest? Vi gir deg rådene på hva du bør fylle tallerkenen din med.

Hva er det lureste du kan spis

Hva er det lureste du kan spise


Lurer du på hvilke matvarer som er sunnest? Vi gir deg rådene på hva du bør fylle tallerkenen din med.
Hva er det lureste du kan spise

Sunn og næringsrik mat er godt for helsen og er et viktig bidrag til trivsel i hverdagen.

Vi gir deg noen av matvarene det bare er å fylle på med, for disse inneholder viktige vitaminer og mineraler som kroppen vår trenger.


Frukt og grønnsaker

Vi kan vel ikke si for mange ganger hvor viktig det er med frukt og grønt. Helsemyndighetene anbefaler oss å spise fem porsjoner med frukt og grønt om dagen. En porsjon tilsvarer 100gram om dagen.

Gode tips for å få opp inntaket dersom du ikke er flink nok, er å prøve å variere mellom ulike sorter og gjøre det til vane å spise grønnsaker og frukt som mellommåltid.


Proppfull av vitaminer

Spiser du for eksempel sitrusfrukt får du i deg mye C-vitamin som er bra for immunforsvaret, cellene våre og huden. Kiwi er en annen frukt som inneholder mye C-vitaminer.

Populære grønnsaker som tomat, løk, avocado og brokkoli er det bare å fortsette å legge på tallerkenen! Når du spiser tomat får du i deg karotener og andre antioksidanter.

Brokkoli inneholder antioksidanter, betakaroten, vitamin-C og folat. Avokado er rik på sunt fett og vitamin E. Løk er rik på C-vitamin og folat.


Bær med antioksidanter

Krekling, blåbær, solbær, surkirsebær, ville bjørnebær, villjordbær, hagebjørnebær, tyttebær og tranebær er alle svært rike på antioksidanter. Også dyrkede jordbær og amerikanske, dyrkede blåbær har et høyt innhold.


Fet fisk

Fet fisk som laks, ørret, sild og makrell er hovedkilde til marint omega-3 og D-vitamin i kostholdet vårt.

Omega-3 er en fellesbetegnelse på en type langkjedete, umettede fettsyrer. To av disse omega-3 fettsyrene kalles EPA og DHA og tilføres kroppen gjennom marine kilder som fet fisk. Kroppen kan ikke selv omdanne vegetabilske omega-3 til EPA og DHA i større mengder, og vi må derfor få det tilført gjennom kostholdet.



Du bør spise fet fiskemiddag to ganger i uken og bruke fiskepålegg. Hvis du spiser lite fet fisk anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Egg

Egg er en sunn matvare som inneholder vitaminene, mineraler og proteiner.


Olje

Oljer som olivenolje og rapsolje gir rikelig av den umettede fettsyren omega-9. Dersom du bytter ut mettet fett med umettet fett i kostholdet vil dette bidra til å vedlikehold normale kolesterolverdier.

Kilder: Norskhelseinformatikk, Uio