Grønnsaker
Kosttilskudd i hverdagen
Mange av oss har en travel hverdag og sliter med å fordele tiden mellom jobb, familie, venner og fritidsinteresser. Dessverre kan det gå ut over kostholdet når vi tar stadig flere snarveier for å få maten raskt på bordet!

Kosttilskudd i hverdagen

Kosttilskudd i hverdagen


Mange av oss har en travel hverdag og sliter med å fordele tiden mellom jobb, familie, venner og fritidsinteresser. Dessverre kan det gå ut over kostholdet når vi tar stadig flere snarveier for å få maten raskt på bordet!


Grønnsaker

Voksne nordmenn spiser i snitt bare halvparten av den mengden grønnsaker vi bør. Heller ikke fisk er vi flinke nok til å spise, til tross for at vi bor i kystlandet Norge. Kun en fjerdedel av oss får i oss nok fet fisk i løpet av en uke. Kanskje noe å tenke på? Bearbeidet kjøtt, salt og sukker får vi til gjengjeld mer enn nok av.


Dette kommer nok av at mange av oss tyr til halvfabrikata, ferdigmat og take-away. Da er det verdt å huske at maten du lager fra bunnen som regel inneholder mer av vitaminene og mineralene kroppen din trenger – og mindre salt og mettet fett.


Sunn mat i farten

Sunn mat trenger ikke å ta lang tid å lage. Stikk innom fiskebutikken et par ganger i uka og kjøp fiskefileter. Pakk dem i folie sammen med dine favorittgrønnsaker og stek dem i ovnen, så har du en sunn middag på bare en halvtime!


Ditt kosthold bør være variert og inneholde mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.


Dessverre er det kun et fåtall av oss som følger samtlige kostholdsråd over tid.


Gjør en vurdering av ditt eget kosthold

For å finne ut om man har behov for et supplement utover det daglige kostholdet må man gjøre en vurdering kostholdet, og se på hvilke næringsstoffer man eventuelt får lite av.


Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje. Om du ønsker et stabilt inntak av vitaminer og mineraler kan du supplere kostholdet ditt med et tilskudd av multivitaminer. Drikker du lite melk og spiser lite meieriprodukter bør du kanskje vurdere et tilskudd av kalsium.


Myndighetenes anbefalinger

Det finnes bare noen få kosttilskudd som norske helsemyndigheter anbefaler. Disse er:

  • Vitamin D (for eldre og de som er lite ute i dagslys)
  • Folat (for gravide)
  • Kalsium (for kvinner etter overgangsalder)
  • Jern (for enkelte menstruerende kvinner og gravide)


Helsemyndighetene i Norge har foreløpig ikke en egen anbefaling på inntak av omega-3 fra marine kilder, men anbefaler at det totalte inntaket av omega-3 bør utgjøre 1 energiprosent i kostholdet. I de EU-godkjente helsepåstandene for omega-3 gjelder et daglig inntak på 250 mg omega-3 fra EPA og DHA.


Anbefalingene betyr ikke at kosttilskudd vil være det riktige valget for alle, men de anses av helsemyndighetene som spesielt viktige for ovennevnte grupper.


Behovet for kosttilskudd er individuelt og vil variere fra person til person. Uansett så er kosttilskudd ment som et supplement, bør ikke erstatte et sunt og variert kosthold.


Er du fortsatt i tvil?

Hvis du har sammenlignet din vurdering av ditt kosthold med Helsedirektoratets anbefalinger, men fortsatt er i tvil så kan det være lurt å ta kontakt med din lege, eller en kostholdsrådgiver.


Kilder:
Helsedirektoratet
Det store norske leksikon


Ref. PP-CLV-NOR-0254