Sitron og Laks
Mat for immunforsvaret
I høst- og vintersesongen er det ekstra viktig å sørge for at immunforsvaret er på topp! Et sunt og variert kosthold er viktig, og bidrar blant annet til et velfungerende immunforsvar. Her er matvarene du bør passe på og få i deg nok av.

Mat for immunforsvaret

Mat for immunforsvaret


I høst- og vintersesongen er det ekstra viktig å sørge for at immunforsvaret er på topp! Et sunt og variert kosthold er viktig, og bidrar blant annet til et velfungerende immunforsvar. Her er matvarene du bør passe på og få i deg nok av.


Laks og citron

Fet fisk

Et av næringsstoffene som bidrar til kroppens immunforsvar er vitamin D, eller «solens vitamin». Kallenavnet kommer av at på sommeren kan kroppen din produsere vitamin D når du oppholder deg i solen. Mellom oktober og april mister imidlertid solen noe av sin kraft på våre breddegrader, og kroppen kan ikke lengre produsere nok D-vitamin. Derfor må det anbefalte daglige inntaket dekkes gjennom kostholdet.


Vitamin D forekommer naturlig i fete fiskeslag, som laks, ørret, makrell, sild og sardiner. Lever og rogn er også gode kilder til vitamin D i skreisesongen. I tillegg er enkelte matvarer som egg, smør, margarin, noen matoljer og ekstra lett melk beriket med vitamin D. Alle omega-3 produktene fra VNP inneholder vitamin D.


Frukt og grønnsaker

Vitamin C er kanskje det vitaminet som folk flest forbinder med immunforsvaret. Vitamin C kan ikke dannes i menneskekroppen, og må derfor tilføres i mat og drikke. Den mest kjente kilden er frukt, og da spesielt appelsin og andre sitrusfrukter. Bær som jordbær, solbær og nyper inneholder også vitamin C, det samme gjør grønnsakene paprika, brokkoli, kålrot, spinat og tomat.


Et annet næringsstoff som bidrar til immunsystemets normale funksjon er vitamin A. Akkurat som for vitamin D er fet fisk, lever, meieriprodukter og egg gode kilder til vitamin A. I tillegg inneholder frukt og grønnsaker med mye farge, som f.eks. gulrot, brokkoli, paprika, grønnkål og aprikoser, betakaroten som omdannes til vitamin A i kroppen din.


Grove kornprodukter

Mineralene sink, jern, folat og kobber bidrar alle til immunforsvarets normale funksjon. Ingen av disse mineralene kan dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke.


Felles for alle disse mineralene er at de fins naturlig i kornvarer, og da spesielt fullkornsprodukter. Grovt brød, grove knekkebrød, frokostblanding er alle gode kilder til disse viktige mineralene. I tillegg inneholder kjøtt og andre animalske produkter flere av disse mineralene, det samme gjør innmat og skalldyr.



Kilder:

EU Register on nutrition and health claims

Apotek1