Salt
Mindre salt - bedre helse!
Skandinaver spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Det kommer frem i en ny undersøkelse om salt utført i Norge, Sverige, Danmark og Island av YouGov. Her får du tipsene du trenger for å kutte ned på saltinntaket!

Mindre salt - bedre helse!

Mindre salt - bedre helse!

Skandinaver spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Det kommer frem i en ny undersøkelse om salt utført i Norge, Sverige, Danmark og Island av YouGov. Her får du tipsene du trenger for å kutte ned på saltinntaket!


Salt

Vet ikke at vi spiser for mye salt

En tredjedel av oss har høy oppmerksomhet på eget saltinntak, og ønsker å spise mindre - men like mange er ikke særlig opptatt av hvor mye salt de spiser.


På spørsmål om hvor mye salt man selv tror man spiser, svarer 30 prosent at de spiser omtrent så mye salt som det anbefales. Omtrent en fjerdedel tror de spiser litt mer, og en fjerdedel tror de spiser mindre. I virkeligheten spiser gjennomsnittsnordmannen i dag dobbelt så mye salt som han burde.


For mye salt innebærer en helserisiko

Mens 93 prosent vet at det å spise for mye salt kan ha negative helsekonsekvenser, er det fire av ti som ikke vet at høyt inntak av salt kan føre til høyt blodtrykk.


– Det er viktig at folk er klar over den helserisikoen høyt saltinntak representerer. Det er en direkte og doseavhengig sammenheng mellom saltinntak og høyt blodtrykk. Høyt blodtrykk øker risikoen for hjerte- og kar-sykdommer, og er en av de viktigste risikofaktorene for redusert folkehelse i Norge. Det sier Helsedirektør Bjørn Guldvog.


De matvaregruppene som bidrar med mest salt, er bearbeidede kjøttprodukter, brød- og kornvarer. Andre kilder til salt er spisefett, fiskeprodukter, ost og enkelte typer kjøttpålegg, samt varer som kaker, snacks og sjokolade. Spekemat har et svært høyt saltinnhold. Blandingskrydder som for eksempel tacokrydder kan ha så mye som 20 prosent salt.


Anbefalt inntak

De nordiske landene har i flere tiår samarbeidet om å utarbeide anbefalinger for kosthold og inntak av næringsstoffer. Nordic Nutrition Recommendations (NNR) anbefaler at inntaket av salt (natriumklorid) begrenses til maksimalt 6 gram per dag.


Men hvor mye bordsalt tilsvarer 6 gram? Tallene fra undersøkelsen viser også at befolkningen har liten kjennskap til anbefalt daglig mengde salt - som tilsvarer en snau teskje.


Tips for å redusere saltinntaket

Her er noen små grep du kan gjøre dersom du ønsker å redusere saltinntaket:


1. Lag mat fra bunnen. Det meste av saltet får vi nemlig fra industribearbeidet mat.

2. Se etter Nøkkelhullmerket når du handler. Matvarer merket med nøkkelhullet inneholder gjerne mindre salt enn andre matvarer av samme type.

3. Smak på maten før du griper etter saltbøssa, både når du lager mat og ved middagsbordet. Tilsett salt litt av gangen. Ofte kan du bruke mindre salt enn det som står i oppskriften.

4. Bruk alternative smakssettere. Ønsker du å sette mer smak på maten du lager? Bruk sitron, pepper, og ulike typer eddik istedenfor salt. Maten kan også smaksettes med friske urter, løk, hvitløk, chili og grønnsaker med sterk smak.

5. Spis mer grønt! Saltinnholdet i ferdigmat kan "tynnes ut" ved å tilsette for eksempel mer grønnsaker og poteter.

6. Vær obs på saltinnholdet i produkter som buljong, soyasaus, østerssaus, parmesan og blandingskrydder.

7. Bruk rent vann som tørstedrikk. Vann fra springen inneholder ubetydelige mengder salt, mens noen typer mineralvann kan være tilsatt mye salt.

8. Behovet kan reduseres! Bruk av salt er ofte en vanesak. Prøv derfor å kutte ned på saltet en periode, så skal du se at behovet for salt i maten blir mindre.



Kilder:

YouGov

Matportalen.no