Slik drikker du sunt
Slik drikker du sunt
Dersom du ønsker å ta vare på helsen din så er det ikke bare mat og mosjon som er viktig å passe på – også det du drikker i løpet av en dag har mye å si! Tenk derfor gjennom energiinnhold, nærings-stoffer og helsemessige effekter når du velger tørsteslukker.

Slik drikker du sunt

Slik drikker du sunt


Dersom du ønsker å ta vare på helsen din så er det ikke bare mat og mosjon som er viktig å passe på – også det du drikker i løpet av en dag har mye å si! Tenk derfor gjennom energiinnhold, nærings-stoffer og helsemessige effekter når du velger tørsteslukker.


Slik drikker du sunt

Nok væske er helt nødvendig for å opprettholde normale kropps-funksjoner. Hvor mye væske man trenger i løpet av en dag avhenger bl.a. av hvor mye man veier, hvor varmt det er og hvor mye bevegelse man er i.


Tidligere var anbefalingen å drikke 1,5 - 2 liter væske per døgn for å erstatte det normale væsketapet. Dette er man gått bort fra. Nå er anbefalingen ganske enkelt at du skal drikke når du er tørst. Kroppen din vil nemlig selv regulerer hvor mye væske den har behov for. Du skal derfor ikke overse tørsthet, men sørge for å slukke den.


Vann er den beste tørsteslukkeren!

Vann er den beste tørsteslukkeren, og bør dekke en stor del av ditt daglige væskeinntak. Vann dekker nemlig kroppens behov uten å bidra med unødvendige kalorier eller syre som er skadelig for tennene. Dette gjelder både vann fra springen og på flaske.


Styr unna sukkerholdig og sur drikke

Drikke tilsatt sukker, som brus og saft, bør drikkes med måte. Dette fordi det har et høyt energiinnhold, og dermed øker risikoen for overvekt. For de fleste vil det være gunstig å erstatte sukkerholdig drikke med kunstig søtet drikke. Vær oppmerksom på at et høyt inntak av søt drikke vil kunne påvirke smakspreferansene, og gjøre søt drikke til en foretrukket preferense. Dette er uheldig siden preferansen ikke bare vil gjelde drikke, men også mat. Det kan igjen føre til økt inntak av sukkerholdig mat.


Sure drikker (med lav pH-verdi) som for eksempel juice, nektar, brus og saft bør begrenses utenom måltider. Dette gjelder både drikke med tilsatt sukker og kunstig søtet drikke. Sure drikker er nemlig skadelig for tennene dine, og kan gi syreskader på tannemaljen.


Juice og frukt

Fruktjuicer inneholder de fleste av næringsstoffene som finnes i frukten de er laget av. Ett glass juice kan derfor inngå som én av de anbefalte «fem om dagen» av grønnsaker, frukt og bær - men et høyt inntak av juice bør unngås. Dette fordi juice har et høyt energiinnhold og inneholder mye syre.


Selv om folk flest tenker på juice som noe sunt så inneholder det ofte like mange kalorier som sukkerholdig brus! I tillegg inneholder juice mindre kostfiber enn selve frukten, så det vil gi mindre metthetsfølelse.


Melk

Melk tilfører kroppen noe energi, men også betydelige mengder kalsium, jod, riboflavin (vitamin B2) og protein. Skummet melk og ekstra lettmelk kan derfor med fordel inngå som drikke i et helhetlig kosthold for å sikre et tilstrekkelig inntak av kalsium og jod.


Til tross for dette så har salget av melk i Norge minsket jevnt og trutt over lang tid. Drikker du ikke nok melk bør du vurdere å få i deg nok kalsium gjennom alternative kilder, som f.eks. andre meieriprodukter eller et kosttilskudd.


Kaffe og te

Kaffe og te inneholder lite eller ingen energi, og er heller ikke spesielt surt eller skadelig for tennene (pH-verdi på rundt 5). Likevel bør du ikke drikke ubegrenset av disse drikkene. Noen av ingrediensene i kaffe og te, deriblant koffein, kan nemlig gi deg ubehag som halsbrann og vondt i magen. Kaffefett fra kaffe som ikke har blitt filtrert (kokekaffe, espresso og kaffe fra presskanne) kan dessuten ha en uheldig effekt på kolesterolet ditt.


Drikk derfor gjerne både kaffe og te, men ikke i overdrevne mengder, og ikke med tilsatt sukker. Dersom du liker hvitt i kaffen bør du velge lettere varianter som lett eller ekstra lett melk, i stedet for fløte eller helmelk.



Kilder:

Helsenorge.no

Helsedirektoratet.no