Slik får du en sunn start på dagen
Slik får du en sunn start på dagen
En sunn morgenstund setter tonen for resten av dagen. Vi gir deg tipsene som røsker opp i morgenrutinene!

Slik får du en sunn start

Slik får du en sunn start på dagen


En sunn morgenstund setter tonen for resten av dagen. Vi gir deg tipsene som røsker opp i morgenrutinene!


Slik får du en sunn start på dagen

Våkner du opp gretten, stresser deg gjennom morgenstunden og hopper over frokosten? Da er det kanskje på tide å endre på rutinene. Og det er bare små endringer som skal til for å få en hyggelig og sunn start på dagen.


Få nok søvn

Morgenstunden blir så mye lettere om du har fått en god natts søvn. Kryper du under dyna en time tidligere kan du få stort utbytte av det neste dag.


Det er om natten kroppen skal lade opp, og dette gir utgangspunkt for en energifull dag. Dessuten er det så mye lettere å skape en god stemning i heimen når du er uthvilt.


Start med et glass vann

Om natten jobber kroppen vår med å sortere giftige stoffer. Starter du dagen med et glass vann, vil dette skape bevegelse i tarmene og de dårlige stoffene blir skylt ut.


Spis vitaminrik frokost

Det sies at frokost er det viktigste måltidet om dagen, og forskning har vist at de som velger bort frokosten, har et dårligere kosthold enn de som spiser på morgenkvisten. Stå opp i tide så du har mulighet til å lage en god frokost. Det tar ikke lang tid.


Frokosten bør være rik på næringsstoffer som vitaminer og mineraler. Bruk grovt brød som metter og er mer næringsrikt enn lyst. Da kan du også spise mindre for å få metthetsfølelse. Drikk helst ferskpresset jus som ofte har mer vitaminer enn kjøpejusen.


Varier gjerne med havregrøt, fruktsmoothie eller müsli, men pass på at den ikke inneholder mye sukker. Blåbær eller andre mørke bær hører med her.


Egg inneholder også mange gode næringsstoffer og gir deg nok energi til å holde ut fram til lunsj.


Inkluder omega-3 i kostholdet

Omega-3-rik fisk som laks er super som pålegg. Disse sunne fettsyrene opprettholder både godt syn, hjerne og hjerte. Ved å spise fet fisk to til tre ganger i uken, dekker du behovet ditt for omega-3. En middagsporsjon er ofte rundt 200 g. Flere velger å spise omega-3-kapsler eller ta tran som et supplement til kostholdet, for å få dekket det daglige inntaket av marine omega-3-fettsyrer.


Frisk luft og bevegelse

Svært mange av oss har jobber der vi blir sittende stille hele dagen. Da kan det være lurt å få litt frisk luft før arbeidsdagen starter. Ta sykkelen eller gå til jobben om du har mulighet.


Å trene om morgenen høres kanskje slitsomt ut, men kommer du inn i en god rutine kan det være herlig å ha fått den unna og du har tid til andre ting som måtte dukke opp. Har du ikke tid til en ordentlig treningsøkt, kan du for eksempel ta en kort yogaøkt eller litt hopp, sprett, tøy og bøy.



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon.

Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon.

Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.