Sommersalat
Slik lager du en sunn og god sommersalat!
Salat kan være så mye mer enn bare grønne blader. Den kan være et måltid i seg selv eller brukes som friskt tilbehør til grillmaten. Ekstra sunn blir den også om du velger ingredienser som inneholder viktige vitaminer, mineraler, fiber og omega-3.

Slik lager du en sunn og god s

Slik lager du en sunn og god sommersalat!


Salat kan være så mye mer enn bare grønne blader. Den kan være et måltid i seg selv eller brukes som friskt tilbehør til grillmaten. Ekstra sunn blir den også om du velger ingredienser som inneholder viktige vitaminer, mineraler, fiber og omega-3.


Sommersalat

Om sommeren kan du velge og vrake i et utall ferske ingredienser for å lage spennende og velsmakende salater. Men ikke alle salater er like sunne og det er stor variasjon i hva slags vitaminer og mineraler salatene inneholder. Det er lett å «tråkke i salaten» å gjøre den om til et mindre sunt måltid. Det er for eksempel ikke lurt å dynke salaten med fet dressing. Mye ost, pasta og krutonger gjør heller ikke salaten spesielt sunn.


Vi gir deg tipsene for hva du bør putte i salaten i sommer!


Fargerike grønnsaker er gode kilder til vitaminer

Isbergsalaten er en klassiker, men velger du istedet mørkegrønne blader som spinat, ruccola eller romano får du også med vitamin A, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, lutein, folat og sink.


Grønnsaker med mye farge som tomater, paprika, brokkoli, kål og rødløk, gjør salaten innbydende – de inneholder antioksidanter og er rike på blant annet vitamin C. Faktisk inneholder paprika tre ganger så mye C-vitaminer som appelsiner. C-vitamin er blant annet viktig for bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Dessuten er vitamin C det vitaminet de fleste forbinder med immunforsvaret, og C-vitamin er med på å øke opptaket av jern.


Bær har mye antioksidanter

Noen vitaminer og en del andre stoffer i blant annet frukt, bær og grønnsaker kalles antioksidanter fordi de kan motvirke oksidativt stress, en form for skadelig oksidasjon på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot skadelig oksidasjon.


Ferske bær hører ikke bare hjemme i desserter, men kan være med å sette spiss på salaten. Den kan bli både sunnere, friskere og mer fargerik med et innslag av bær. Prøv deg fram med rips, bjørnebær, jordbær og blåbær.


Enumettede fettsyrer er godt for hjertet

Nøtter, frø, avokado, oliven- og rapsolje og fet fisk inneholder sunne enumettede fettsyrene som er godt for hjertet. Bytt ut fete dressinger med olivenolje, eller lag en deilig dressing av olivenolje, honning og sennep og smak til med krydder.


Fet fisk med omega-3, vitamin A og D

Vil du lage litt mer ut av salaten, kan du naturligvis lage klassikere som kylling- eller skinkesalat. Men hvorfor ikke velge tunfisk, laks, sardiner, makrell eller annen fet fisk slik at du også får i deg omega-3. Fet fisk er rik på omega-3, fettsyrer og proteiner, samt vitamin A og D som blant annet bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar. Vitamin D er også bra for musklene og skjelettet. Omega-3 fettsyrene EPA og DHA er svært viktige næringsstoffer når kroppen skal vedlikeholde hjertet, hjernen og synet.


Andre gode og mettende proteiner som passer i den sunne salaten er for eksempel egg, bønner, linser og kikerter.



-Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

-Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

-Ved å erstatte mettet fett med umettet fett i kostholdet, bidrar man til å opprettholde normale kolesterolnivåer.

-Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon.

-Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for huden, tennene og bruskens normale funksjon og et normalt skjelett.

-Vitamin A og C bidrar til immunforsvarets normale funksjon.


PP-CLV-NOR-0190