Slik spiser du bærekraftig
Slik spiser du bærekraftig
Et kosthold med mer frukt, grønt og fisk og mindre kjøtt er ikke bare sunnere, men også mer bærekraftig. Matsvinn har også stor innvirkning på klima og miljø. Vi gir deg tipsene til et mer bærekraftig kosthold.

Slik spiser du bærekraftig

Slik spiser du bærekraftig


Et kosthold med mer frukt, grønt og fisk og mindre kjøtt er ikke bare sunnere, men også mer bærekraftig. Matsvinn har også stor innvirkning på klima og miljø. Vi gir deg tipsene til et mer bærekraftig kosthold.


Slik spiser du bærekraftig

I dag er mange av oss ikke bare interessert i å leve sunt, vi vil også at det vi spiser skal være bærekraftig.


Flere og flere lager maten fra bunnen og handler lokalt og økologisk. Safting, sylting og salting er mer i vinden enn på mange tiår. Det er også en tendens til at flere velger vegetarmat eller prøver seg på et vegansk kosthold.


Kast mindre mat

Vi begynner også å bli mer bevisste på hvor mye mat som havner i søpla. Faktisk blir en tredel av maten som verden produserer aldri spist. Dette skyldes svinn i alle ledd fra produsenter til forbrukere.


For å kaste mindre mat i hverdagen er det lurt å planlegge innkjøpene dine og bruke handleliste. Rydd også i kjøleskapet, så du vet hva du har.


Pass dessuten på at du oppbevarer maten din riktig. Husk at kjøleskapet skal holde mellom 2–4 grader. Det er ikke sikkert at det er nødvendig å kaste maten selv om den har gått ut på dato. Sjekk om maten fremdeles er bra!


Andre gode tips er å fryse brød som ikke skal spises neste dag, og ha en «restedag» før du handler ny mat!


Spis mer plantebasert

Vi bruker mindre energi og ressurser hvis vi spiser korn, frukt og grønt selv istedenfor å bruke det til dyrefôr. Dessuten er dette noen av de viktigste og mest næringsrike matvarene vi har.


Ingen mat er mer kortreist enn den du dyrker selv. Poteter, gulrøtter, urter, tomater, squash og sukkererter er blant planter som er forholdsvis enkle å dyrke i hagen hjemme.


Et annet tips er å utnytte sesongene. Plukk blåbær om sommeren eller dra på sopptur om høsten!


Spis fisk

Fisk er blant annet en viktig kilde til vitamin D, selen, jod og langkjedete omega-3-fettsyrer. Noen bestander kan være truet av overfiske, så det er derfor lurt å sette seg inn i hvilke sorter det er bærekraftig å kjøpe.


Reke, sei, torsk og hyse er for eksempel sertifisert som bærekraftige arter av Marine Stewardship Council (MSC). Dette er verdens ledende og mest anerkjente, uavhengige sertifiserings- og økomerkingsprogrammer for fiskerier av villfanget fisk.


Bærekraftig omega-3 av høy kvalitet

Hvis du spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje. Du bør også være på vakt om du bruker kosttilskudd og se til at også disse er bærekraftig produsert.


Som en del av Pfizer-konsernet er Vesterålens Naturprodukter (VNP) medlem av Global Organization for EPA and DHA omega-3S (GOED).


GOED består av markedets fremste produsenter og leverandører av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, og setter en høy etisk standard for sine medlemmer. Du kan derfor være helt trygg på at våre omega-3 produkter holder en svært høy kvalitet!


Sertifisert av Friend of the Sea

I tillegg er flere av våre omega-3 produkter nå også sertifisert av "Friend of the Sea" - en ledende internasjonal sertifisering for produkter som stammer fra bærekraftig fiskeri og havbruk. Vi i VNP bryr oss om miljøet, og er stolte over at vår Fri Flyt-serie passerte nåløyet for Friend of the Sea-sertifiseringen!



Kilder: Regjeringen.no, Naturvernforbundet