Godis
Sukker kommer i mange former
I påsken er det mange av oss som koser oss litt ekstra med sjokolade og godteri. Da blir det gjerne et stort inntak av sukker. Men visste du at sukker ikke bare er et enkelt stoff? Faktisk kommer sukker i mange former, som påvirker kroppen på ulike måter.

Sukker kommer i mange former

Sukker kommer i mange former


I påsken er det mange av oss som koser oss litt ekstra med sjokolade og godteri. Da blir det gjerne et stort inntak av sukker. Men visste du at sukker ikke bare er et enkelt stoff? Faktisk kommer sukker i mange former, som påvirker kroppen på ulike måter.


Godis

Søte bygningsblokker

Sukkerarter er betraktet som "enkle" eller "komplekse" i forhold til hvordan molekylene er satt sammen. Enkle sukker består av et enkelt sukkermolekyl som er bygd opp av ulike strukturer av karbon, hydrogen og oksygenatomer som er bundet sammen. Disse enkle sukkerartene, også kjent som monosakkarider, er de mest grunnleggende enhetene av karbohydrater.


Glukose og fruktose er to enkle sukker som vi finner i naturen. Når kroppen din fordøyer karbohydrater fra mat produserer den glukose. Dette er en viktig energikilde for musklene, og det eneste sukkeret som fungerer som drivstoff for hjernen.


Fruktose – eller fruktsukker – finnes i matvarer som frukt, rotgrønnsaker og honning. Faktisk blir mesteparten av dette fruktsukkeret gjort om til glukose i kroppen.


Sukker som drivstoff

Selv om glukose og fruktose består av de samme elementene, gjør ulik struktur at kroppen behandler dem forskjellig. For eksempel absorberes glukose raskt i blodet, hvor hormoner som insulin bidrar til å distribuere det gjennom hele kroppen. Ved å regulere glukoseinnholdet i blodet, sikrer insulin at kroppen og hjernen har jevn tilførsel av energi.


Fruktose, derimot, omdannes i en annen bane i kroppen. Når du spiser mat som inneholder fruktose, er det leveren som håndterer størsteparten av fruktosen. I motsetning til glukose trenger ikke kroppen insulin for å gjøre fruktose til energi.


Dobbelt sukker betyr ikke dobbelt søthet

For de fleste av oss er sukker det vanlige sukkeret vi bruker når vi baker – også kalt sukrose. Dette er kategorisert som et «dobbelt sukker» eller disakkarid, som oppstår når to enkle sukker er bundet sammen kjemisk. Sukrose består av like mye glukose og fruktose.


Søtheten avhenger imidlertid av forholdet mellom enkle sukkerarter. Selv om sukrose er en kjemisk kombinasjon av glukose og fruktose, er det ikke dette sukkeret vi synes smaker søtest.


Av glukose, fruktose og sukrose, oppfatter vi fruktose som det søteste, deretter sukrose og til slutt glukose.


Fra byggeblokker til skyskrapere

Hvis enkle sukker er byggesteiner, så er langkjedede sukkerarter skyskraperne. Langkjede sukkerarter – eller polysakkarider – dannes når mer enn to enkle sukkerarter knyttes sammen. Mange polysakkarider tar form som stivelse i mat, selv om det også finnes polysakkarider uten stivelse (for eksempel cellulose). Vanlig stivelse som vi finner i matvarer som ris, poteter og bananer, kan inneholde alt fra 1000 til 100 000 glukoseenheter.


For at kroppen skal fordøye disse komplekse polysakkaridene, må den bryte ned den lange kjeden av kjemiske bindinger.


Stivelse, for eksempel, brytes ned til de mange glukosekomponentene når kroppen din fordøyer maten. Kroppen lagrer denne glukosen i celler som glykogen. Dette er energilager for kroppen som den tapper av når energien er lav.


Selv om forskerne fremdeles diskuterer hva som er et sunt sukkerinntak, er det antatt at det er den hastigheten som kroppen din bruker på å bryte ned og absorbere stivelse, som påvirke kroppsvekten og risikoen for stoffskiftesykdommer som diabetes.


I utgangspunktet er ikke fruktsukkeret i frukt sunnere enn vanlig sukker. Men det er en stor forskjell – frukt inneholder også en rekke vitaminer, mineraler og fiber som kroppen din kan dra nytte av. Fiberen i frukten hjelper også på metthetsfølelsen, og gjør at fordøyelsen bruker lenger tid på å ta opp glukosen i blodet, og dermed får du ikke like rask blodsukkerstigning. Så selv om det skulle inneholde like mye sukker, er et eple altså et sunnere valg enn sukkertøy!


Kilde: getscience.com, Store norske leksikon, KK.no


Ref. PP-FRI-NOR-0388