Sunn og deilig vinterkos
Sunn og deilig vinterkos
Når det er kaldt og mørkt ute har vi ofte lyst å unne oss noe ekstra. Da er det lett å ty til sjokolade! Men det finnes alternativ som er både smakfulle og bra for helsa.

Sunn og deilig vinterkos

Sunn og deilig vinterkos


Når det er kaldt og mørkt ute har vi ofte lyst å unne oss noe ekstra. Da er det lett å ty til sjokolade! Men det finnes alternativ som er både smakfulle og bra for helsa.


Sunn og deilig vinterkos

Blåbær

Blåbær gode næringsstoffer som blant annet vitamin E, vitamin C og folat.


Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, mens vitamin C bidrar til et normal immmunforsvar og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse, mens kostfiber er bra for fordøyelsen.


Unn deg en blåbærsmoothie noen ganger i uka, eller prøv å blande litt ingefær, melis, yoghurt og frosne blåbær i kjøkkenmaskinen for en kjempegod yoghurtis med blåbær. Ordentlig vinterkos!


Blåbærpannekaker er en annen slager til både frokost og middag. Lag dem med grovt mel og havregryn, så kan du kose deg med god samvittighet.


Sunnere utskeielser

Når du har lyst på noe godt, er det lurt å vite hva som er de sunneste utskeielsene. Popcorn har for eksempel mange færre kalorier enn potetgull.


Velger du oppkutta grønnsaker og lager en mager dipp basert på kesam eller yoghurt, får du i deg mange gode vitaminer og mineraler.


Et annet supert tips er tortilla-chips laget av lomper. Du kan for eksempel krydre med salt, pepper og paprikakrydder og pensle med olivenolje. Stekes i ovnen ved 180 grader i 10-15 minutter, og passer supert med en hjemmelaget guacamole.


Stopp søtsuget

En fruktsalat med yoghurt og honning er supert om du skal tilfredsstille søtsuget.


Eller prøv å skjær opp eplebåter og krydre med kanel! Enkelt og overraskende deilig. Det er også banan blandet med rosiner og et dryss med kanel.


Et annet smakfullt tips er varm melk med ingefær, sitron og kanskje litt honning. Da får du også i deg gode næringsstoffer som proteiner, jod og kalsium.


Kilde: godt.no, frukt.no, vektklubb.no


Ref. PP-FRI-NOR-0359