Organiskt
Sunne trender du bør prøve ut!
Det dukker stadig opp nye trender innen kosthold og helse. Ikke alle slår like godt an, men her er noen trender som holder koken.

Sunne trender du bør prøve ut

Sunne trender du bør prøve ut!


Det dukker stadig opp nye trender innen kosthold og helse. Ikke alle slår like godt an, men her er noen trender som holder koken.


Organiskt

Alt som er nytt er spennende, og innen helse, sunnhet og kosthold er det stadig nye trender som blir populære. Men ikke alt som er hipt er nødvendigvis like effektivt. Vi gir deg gode tips til trender som det faktisk kan lønne seg å prøve ut.


Chiafrø med omega-3

Chiaplanten kommer fra Latin-Amerika og ble allerede dyrket av aztekerene i Mexico i prekolumbisk tid, hvor den kan ha vært like viktig i kosten som mais. Navnet kan oversettes til oljeaktig, noe som sikkert kommer av at chiafrø inneholder store mengder av både omega-3 og omega-6 fettsyrer, i tillegg til proteiner og mineraler.


Du kan knuse chiafrøene eller spise dem hele. Bruk gjerne i frokostgrøt, i yoghurt eller dryss dem over salaten. Du kan faktisk også bytte ut egg i baksten med knuste chiafrø. Rør ut 2-3 spiseskjeer chiafrø i 2,5 desiliter vann. La blandingen hvile i 15 minutter. Dette erstatter ett egg i en oppskrift.


I følge EU er øvre grense for daglig inntak av chiafrø 15 gram.


Mer vitaminrike grønnsaker i kosten

Det har over de siste tiårene skjedd en positiv utvikling i det norske kostholdet. Forbruket av grønnsaker og frukt har økt betydelig over tid, og forbruket av sukker har minsket. Bare på 2000-tallet har forbruket av grønnsaker, frukt og bær på engrosnivå økt med omkring 20 prosent ifølge Helsedirektoratet.


Miljø og bærekraft får stadig et større fokus i kostholdet vårt. Kjøttfri-mandag har blitt en standard i mange kantiner i Norge. Å kutte ned på kjøttproduksjonen globalt er nemlig en ekstremt effektiv måte å redusere utslipp av CO2 på.


Matvarer som grønnsaker, bønner og kornprodukter har fått mye større fokus. Også fast-foodkjeder har kommet på banen med flere vegetarretter på menyen.


Matvarer og grønt levert på døra

Å få mat levert på døra fortsetter å øke i popularitet. Stadig flere deler av landet har tilbud om matabonnement, det vil si at du kan abonnere på matkasser med alt fra økologisk mat og raw food til kasser med frukt og grønt eller dagligvarer og oppskrifter til middag. Matkassene blir levert rett hjem på døra eller hentes fra hentestasjon i nærområdet ditt.


Ikke bare sparer du tid ved å få mat levert hjem, du slipper også å planlegge og handle, du får et mer variert kosthold, du får ny inspirasjon og du kaster mindre.


Vegansk mat

Et vegansk kosthold er også på vei opp trendbarometeret. Det popper opp nye veganske restauranter i hovedstaden og det finnes nå egne matkasser for veganere. Noen velger å bli veganere på grunn av helsa, mens andre gjør det på grunn av hensyn til miljøet eller dyrene.


Det er særlig unge som velger denne trenden, og ifølge Aftenposten har også supermarkedkjedene i Norge merket økt etterspørsel etter vegetarmat.


Kosten er basert på grønnsaker, frukt, korn, soyaprodukter, frø, nøtter, linser og bønner. Men et vegansk kosthold krever at du er bevisst på hva du spiser og hva slags næringsstoffer som kan være nødvendig å ta tilskudd av, siden blant annet vitamin D og B12, jod, marin omega-3 og kalsium kan være vanskelig å få nok av med slikt kosthold.


For mange av oss kan det nok bli litt drastisk å begynne med et vegansk kosthold over natten, men det er fullt oppnåelig å spise vegetarmat noen dager i uken. Kanskje oppdager du både nye smaker og deilige retter.



Kilde: Greteroede.no, Helsedirektoratet