Grilled fisk
Sunt og godt på grillen!
Pølser og hamburgere er slagere på grillen. Men det finnes også mange gode alternativer til kjøttmaten som faktisk er sunne for kroppen din.

Sunt og godt på grillen!

Sunt og godt på grillen!


Pølser og hamburgere er slagere på grillen. Men det finnes også mange gode alternativer til kjøttmaten som faktisk er sunne for kroppen din.


Grilled fisk

Grillsesongen er her igjen. Om du vil tenke på helsa er det nok lurt å ikke legge fete spareribs og baconpølser på grillen for ofte. Men la ikke dette stoppe deg fra å fyre opp grillen - det finnes nemlig mye annet sunt og godt som du kan grille i sommer!


Fisk på grillen

Fisk er sunt året rundt. Og fisk som blant annet laks, ørret og makrell er godt for kroppen vår fordi den inneholder omega-3 og D-vitaminer.


Det er gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive, og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 og opprettholdelsen av god hjerte-, hjerne- og øyehelse.


En annen viktig grunn for at vi bør spise mer fisk med omega-3 er at det kan oppstå en ubalanse dersom vi får i oss for mye omega-6 i forhold til omega-3. I dagens kosthold er det nemlig ikke en utfordring å få i seg nok omega-6 fettsyrer. Snarere tvert imot, fordi innholdet av omega-6 har økt i mange typer mat, som kjøtt, egg og melkeprodukter.


Det bør være en balanse mellom omega-6 og omega-3 inntaket da omega-6 «konkurrerer» med omega-3 om plass i kroppens celler.


I dag er forholdet mellom omega-6 og omega-3 i det vestlige kostholdet mellom 10:1 og 20:1. Det betyr at vi får i oss opp til 20 ganger mer omega-6 enn omega-3. Det anbefalte forholdstallet er 5:1.


Fet fisk passer ypperlig på grillen. Porsjonsstykker av laks, ørret eller makrell med skinn kan legges rett på. Eller pakk fisken inn i folie sammen med favorittgrønnsakene dine. Grillspyd med fiskebiter slår godt an hos både store og små. Noen velger også å gå til innkjøp av en egen fiskerist eller planke til grilling av fisk.


Hvitfiskarter som torsk og kveite og scampi er også gode og sunne alternativer du kan legge på grillen.


Vitaminrike grønnsaker på grillen

Grillede grønnsaker er kjempegodt. Lag grillspyd med grønnsaker som paprika, løk, sopp, squash og bittesmå poteter. Både avocado og asparges smaker nydelig grillet.


Du kan for eksempel blande de grillede grønnsakene med couscous i en salat. De smaker også supert som pizzatopping – eller lag suppe med restene neste dag.


Sunt tilbehør

Ferdiglagd tilbehør til grillmaten som potetsalat og dressinger inneholder også ofte mye usunt fett. Et sunnere alternativ er å lage dette selv.


En god marinade med for eksempel ingefær og chili eller honning og hvitløk fremhever den gode smaken av sjømat. En smakfull salsa er et annet alternativ. Lag en deilig mangosalsa med koriander, lime og chili til laksen.


En sunn hjemmelaget dressing lager du for eksempel av kesam eller yoghurt. Bland i litt sitron, salt og pepper og krydder eller urter som passer til det du skal grille.


Om du vil lage en sunnere potetsalat, kan du for eksempel bruke nypoteter kokt i havsalt, grillet og vendt i en dressing av olivenolje, gressløk eller vårløk, salt, pepper og sitron. Legg gjerne også til friske urter.


Dessert på grillen

Grillet frukt med vaniljekesam er en deilig dessert. Du kan faktisk legge både ananas, fersken jordbær og vannmelon rett på grillen.


God appetitt!


Kilder: godfisk.no, coop, Nettavisen, ABS Nyheter, frukt.no


  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.
  • Vitamin D bidrar til et normalt immunforsvar, til opprettholdelse av normal muskelfunksjon og et normalt skjelett.


Ref. PP-CLV-NOR-0278