Selfie
Fem ting vi elsker med sommeren!
Sommer er den årstiden de fleste av oss gleder oss mest til. Her er noe av det vi liker aller best i sommertiden.

Fem ting vi elsker med sommere

Fem ting vi elsker med sommeren!


Sommer er den årstiden de fleste av oss gleder oss mest til. Her er noe av det vi liker aller best i sommertiden.


Selfie

1. Sol og varme

Sol og varme i sommerferien er noe av det viktigste for svært mange av oss nordboere - samme om vi skal på ferie til sydligere strøk, på hytta, på campingtur eller bare slappe av hjemme. Når solen skinner er vi mer utendørs og føler oss ofte gladere både i kropp og sinn.


Vitamin D

Om sommeren får vi rikelig med vitamin D fordi sollys på huden stimulerer kroppens egen produksjonen av D-vitamin. Mellom september og april får vi derimot mye mindre D-vitamin gjennom solen. Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon.


Solbeskyttelse

Dessuten føler vi oss ofte bedre og finere med solbrun hud. Men solbeskyttelse er svært viktig for både små og store på ferie – særlig når vi reiser til fremmede strøk der solen ofte er svært sterk. Det er viktig å smøre ofte og ha en solkrem med god beskyttelse.


Vakker sommerhud starter på innsiden!

IMEDEEN® Tan Optimizer forbereder huden din for solen. Produktet inneholder pigmenter fra betakaroten, lykopen og lutein, i tillegg til vitamin C+E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Bruk alltid solkrem sammen med IMEDEEN® Tan Optimizer når du oppholder deg i solen.


2. Bading

Mange av oss kan ikke få på oss badetøyet fort nok om sommeren. Noen vil svømme i sjøen, mens andre helst vil ligge ved bassenget eller på en strand i sydligere strøk og ta seg en dupp når det blir for varmt. Andre igjen stuper bare rett uti fra kanten på en båt, mens noen badenymfer finner seg et stille skogstjern å synke ned i på en solvarm dag.


Holder deg i form

Bading og sommer hører altså sammen som hånd i hanske for veldig mange av oss. Men det er ikke bare avkjølende med et bad i det fri. Svømming er dessuten en god måte å holde seg i form på. Ikke bare bygger du muskler, men å bade kan ha en beroligende og avspennende effekt på oss.


3. Friske bær

Enkelte ting bare er sommer, og friske bær er en av disse! Om sommeren koser vi oss med nyplukkede norske jordbær med is, vi drar på blåbærtur i skogen med bøtter og spann og vi plukker deilige villbringebær, lager solbærsaft og ripsgele.


Gode kilder til antioksidanter, vitaminer og mineraler

Ikke bare er disse bærene nydelige å spise, de er også svært næringsrike, så her er det bare å fråtse. Blåbær og bringebær for eksempel, får den blå og blårøde fargen fra fargestoffene antocyaniner, såkalte antioksidanter. Bær inneholder i tillegg varierte mengder av vitamin-C, vitamin-A, vitamin-E, kalium, magnesium og fiber.


Skal du fryse bær, beholder du mest næringsstoffer ved rask og jevn nedkjøling.


4. Oppleve nye steder

Noe av det mest spennende for mange av oss er å reise på sommerferie og oppleve nye steder. Aldri har det vært lettere å reise ut i verden, og nordmenn reiser i dag oftere og lengre enn vi gjorde tidligere.


Mat og drikke

Mat og drikke blir stadig en viktigere del av reiseopplevelsen og vi vil gjerne prøve noe annet enn kjederestauranter. Men mange av oss har opplevd ubehag i magen og manglende appetitt på feriereisen og vet hvor ødeleggende det kan være. Ofte kan problemet være at vi ikke er vant med den fremmede bakteriekulturen.


Melkesyrebakterier

Når vi får i oss melkesyrebakterier gjennom maten, bidrar dette til en balansert bakterieflora i tarmen. Melkesyrebakterier bør derfor være en naturlig del av ditt reiseapotek! I tillegg til å ta visse forholdsregler når det gjelder mat, bør du også ta med en desinfiserende håndrens og være nøye med håndhygienen.


5. Grillsesongen

Er været godt, kjenner du fort den fristede grill-lukten sive ut i nabolaget, på stranden og i parkene. Sommer er grillsesong og selv om det fremdeles blir en del pølser og hamburgere på en del av oss, er det mange som har oppdaget sunnere, smakfulle alternativer.


Fet fisk med omega-3 på grillen

Fet fisk er en av de sunneste matvarene du kan grille fordi den er rik på omega-3, fettsyrer, proteiner og vitamin A og D, som blant annet bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar. Omega-3 fettsyrene EPA og DHA er svært viktige næringsstoffer når kroppen skal vedlikeholde hjertet, hjernen og synet.


Fet fisk som laks, makrell og ørret smaker fantastisk godt på grillen og er lett å variere. Pakk gjerne inn i folie med grønnsaker, lag burger eller fiskespyd.



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.


PP-CLV-NOR-0192