Gå en sunn høst i møte!
Gå en sunn høst i møte!
Det er lett å synke ned i sofakroken på mørke regnfulle høstkvelder. Da kommer også ofte lysten til å legge sunne spise- og treningsvaner på hylla. Slik kan du unngå fellene.

Gå en sunn høst i møte!

Gå en sunn høst i møte!


Det er lett å synke ned i sofakroken på mørke regnfulle høstkvelder. Da kommer også ofte lysten til å legge sunne spise- og treningsvaner på hylla. Slik kan du unngå fellene.


Gå en sunn høst i møte!

Med høstværet og mørkere kvelder får mange av oss mest lyst å holde oss innendørs og hygge oss med en film eller TV-serie og kanskje noe søtt å spise. Mange mister motivasjonen til å holde på gode vaner og aktivitetsnivået går ned fordi vi ikke orker å komme oss ut.


Men å kose seg lar seg fint kombinere med en sunn livsstil! Vi gir deg tipsene.


«Potetchips» fulle av vitaminer og antioksidanter

I høstsesongen er det mange deilige rotgrønnsaker å velge mellom. Hvorfor ikke prøve og lage ditt eget potetgull som du kan kose deg med i godstolen? Det er både deilig og sunt så lenge du baker dem i ovnen. Billig er det også!


De fleste rotgrønnsaker kan brukes fra rødbeter, søtpotet og gulrot som er gode kilder til antioksidanter, til squash, pastinakk og kålrot, som forøvrig kalles Nordens appelsin på grunn av det høye innholdet av vitamin C. Du trenger en potetskreller eller ostehøvel for å lage potetgullet. Pensle litt olje utover på et bakepapirkledd stekeovnsbrett og legg grønnsaksskivene utover. Så er det bare å bruke fantasien og prøve ut forskjellige krydder å strø over. Sett inn i ovn ved 120-150°C og stek i ca. 15 minutter. Følg godt med underveis, for de kan fort bli brente. Legg skivene over på rist på et kjøkkenpapir, e.l. Når de er avkjølt, så stivner de og blir sprø.


Bær er sunt snacks

Unngå å ha godteri i kjøkkenskapet. Det er lett å unne seg noe godt både titt og ofte dersom du har snop og godsaker liggende. Fyll i stedet opp med frukt og bær.


I år har for eksempel blåbærssesongen vært spesielt god. Mange har vært ute og plukket i bøtter og spann. Blåbær passer godt som snack sammen med vaniljekesam. Eller lag en herlig blåbærsmoothie av blåbær, banan, yoghurt naturell og en teskje honning.


De aktive stoffene i blåbær kalles antocyanosider og flavonoider, og er blant annet med å gi bærene den blå fargen. Disse stoffene kalles antioksidanter fordi de kan motvirke oksidativt stress, en form for skadelig oksidasjon på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot oksidasjon.


Få vitamin D i høstsola

Mindre sollys betyr at hjernen din produserer mer av hormonet melatonin, som kan gjøre deg søvnig. Høstnaturen byr på mange vakre farger - kommer du deg ut på tur når høstsola skinner vil du garantert ikke angre! Da får kroppen litt etterlengtet lys og vitamin D.


En kjapp tur utendørs i dagslys i lunsjpausen kan derfor gjøre underverker. Dessuten forebygger regelmessig mosjon mot livsstilsykdommer og har positiv effekt på humøret.


Er du usikker på om du får nok vitamin D på høsten, er fet fisk som laks og makrell gode kilder. Som supplement kan et omega-3 tilskudd med vitamin D være et godt alternativ dersom du ønsker mer av «solvitaminet». Alle Fri Flyt-produktene fra VNP inneholder vitamin D og omega-3.


Kos er mer enn mat

Husk også at hjemmekos ikke trenger å være mat. Spill fin musikk du liker. Tenn stearinlys og les en god bok eller et nytt ukeblad. Ta et varmt bad eller prøv en hjemmelaget ansiktsmaske. Stikk innom en tebutikk og kjøp nye sorter som du kan kose deg med.


Er du fingernem er det mange småprosjekter du kan sette i gang med – fra strikking, hekling og sying til oppussing av møbler.


Vi ønsker deg en herlig og sunn høst!



-Vitamin D bidrar til kroppens normale opptak av kalsium, og til å opprettholde normal muskelfunksjon og et normalt skjelett. Vitamin C bidrar til normal energiomsetning og til å redusere tretthet og utmattelse. Vitamin C og D bidrar til immunforsvarets normale funksjon.