Hold deg sunn og glad gjennom vinteren!
Hold deg sunn og glad gjennom vinteren!
Vinteren kan være lang og tung for mange. Da er det viktig å ta noen positive grep for å ta vare helsa og humøret.

Hold deg sunn og glad gjennom

Hold deg sunn og glad gjennom vinteren!


Vinteren kan være lang og tung for mange. Da er det viktig å ta noen positive grep for å ta vare helsa og humøret.


Hold deg sunn og glad gjennom vinteren!

Vinteren over oss igjen. For noen er snø og mørke kvelder synonymt med ski, skøyter, peiskos, kakao med krem og magisk natur. Andre synes kulda og mørket er en plage og lengter etter sol og varme når vinteren kommer. Da kan det være fristende å trekke seg tilbake og gjøre så lite som mulig.


Men det er noen grep som kan hjelpe til å holde humøret og motivasjonen oppe i vintermånedene.


Omega 3, vitaminer, mineraler og antioksidanter

En faktor som er med på å forebygge mot slapphet i vintermånedene er et sunt kosthold med nok vitaminer, mineraler og antioksidanter.


Omega 3 har også stor betydning for god helse året rundt. Omega-3 fettsyrene EPA og DHA er viktige næringsstoffer når kroppen skal vedlikeholde hjertet, hjernen og synet.


Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Du kan gi immunforsvaret et piff ved å velge grønsaker og frukt med mye C-vitamin og antioksidanter. C-vitaminet også viktig for å øke jernopptaket fra grove kornprodukter.


Blåbær fulle av antioksidanter

Bær er fulle av antioksidanter. Blåbær har lenge vært det norske superbæret, fordi det inneholder mye næring og antioksidanter.


De aktive stoffene i blåbær kalles antocyanosider og flavonoider, og er blant annet med å gi bærene den blå fargen. Disse stoffene er antioksidnater. Generelt er det slik at jo mer farge bærene har, jo mer antioksidanter inneholder de.


Det finnes også kosttilskudd med antioksidanter. Argus er et kosttilskudd med blåbærekstrakt, og har lenge vært et av VNPs mest populære produkter.


Vesentlig å få nok D-vitaminer om vinteren

D-vitamin spiller også en viktig rolle for immunsystemet.


Sollyset er egentlig vår hovedkilde til D-vitamin, men om vinteren er ikke intensiteten i sollyset sterkt nok for D-vitaminproduksjon i huden. Da er det viktig å tilføre D-vitamin gjennom mat og eventuelt som supplement gjennom kosttilskudd.


Alle Fri Flyt-produktene fra VNP inneholder D-vitamin og omega-3. Dersom du tar tre kapsler daglig får du i deg 7,5 mikrogram D-vitamin i tillegg til maten du spiser. Samtidig får du i deg de sunne omega-3-fettsyrene. For å gi et bredest mulig tilbud til alle har vi fire produkter i Fri Flyt-serien; Fri Flyt, Fri Flyt Flex, Fri Flyt Pluss og Fri Flyt junior.


Lys i mørketida

Et annet godt tips er å få nok dagslys. Kom deg ut i helgen når det er sol. Ta lunsjpausen utendørs. Det finnes også spesialtilpassede lyslamper som motvirker vinterdepresjon.


Dessuten hjelper det på energien og humøret å være sosial og aktiv - også i mørketida. Sørger du for å holde deg i aktivitet, få tilstrekkelig med søvn, er sammen med mennesker og sette pris på hyggelige stunder, kan det være med på å gjøre vintermånedene en hel del lettere.



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA/DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

Vitamin C bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress og til normalfunksjon av immun-forsvaret. I tillegg bidrar vitamin C til kroppens opptak av jern.

Vitamin C bidrar til normal energiomsetning og til å redusere tretthet og utmattelse.

Vitamin D bidrar til kroppens normale opptak av kalsium, til vedlikehold av normale tenner og et normalt skjelett.

Vitamin D bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon.



Kilder: forskning.no