Kom deg ut i høst
Kom deg ut i høst
Utetid blir ofte valgt bort i en travel hverdag, men frisk luft har positiv effekt på helsa vår og burde prioriteres oftere!

Kom deg ut i høst

Kom deg ut i høst


Utetid blir ofte valgt bort i en travel hverdag, men frisk luft har positiv effekt på helsa vår og burde prioriteres oftere!


Kom deg ut i høst

Mange av oss bruker for mye tid i rom med tett og dårlig luft i løpet av en dag. Da er det lett å miste både konsentrasjon og kreativitet. Når vi kommer ut, føler vi ofte at det letter i hodet og at humøret stiger.


Forskning har også vist at det er positivt å være ute i naturen. Dessuten bør vi være mye ute i det fri før vinteren kommer, fordi solen øker hudens produksjon av D-vitamin.


Sol gir D-vitamin

Når vi får sol på huden, produserer kroppen selv D-vitamin. D-vitamin bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon, samt til å bevare et normalt skjelett og opprettholde normal muskelfunksjon.


Problemet for oss her i nord er at vi får for lite sollys om høsten og vinteren, og at mange av oss også tilbringer mye tid innendørs resten av året.


Dersom du er usikker på om du får i deg for lite D-vitamin, kan det være lurt å spise mat som inneholder vitaminet. Gode kilder er blant annet fisk, spesielt fet fisk (som laks), egg og kjøtt. I tillegg tilsettes mange meieriprodukter i dag D-vitamin.


Naturopplevelser kan senke stressnivået

Undersøkelser har vist at stressnivået vårt synker etter bare noen minutter når vi er ute i det grønne. Faktisk kan naturopplevelser være med å endre hjerterytmen og gir en følelse av velvære.


I Danmark viste en studie at folk som jobbet ute var i bedre humør enn folk som jobbet innendørs. Dessuten viste forskningsresultater fra Skottland at folk som sprang, syklet eller gikk tur i naturen, hadde mindre risiko for å utvikle dårlig mental helse enn folk som trente innendørs.


Bedrer konsentrasjonen

Å være ute gir også hjernen en pause fra overstimulering i hverdagslivet. Påvirkningen fra utemiljøet kan altså bidra til å bedre konsentrasjonen.


Med andre ord – har du hatt en dårlig dag, føler deg stresset eller tungsinnet - ta på deg joggeskoene og kom deg ut. Høsten byr på praktfulle farger, i seg selv en opplevelse som gir ekstra god motivasjon. En rask spasertur i skogen eller i fjellet gjør altså godt på veldig mange måter.



Kilder: forskning.no, KK, Norsk friluftsliv, dagensperspektiv.no, health.com, health.harvard.edu.press