Nytt år, nye muligheter
Nytt år, nye muligheter
Mange ønsker en sunnere hverdag i det nye året, men det er ikke alltid like lett å holde motivasjonen og viljestyrken oppe. Vi gir deg noen gode tips på veien.

Nytt år, nye muligheter

Nytt år, nye muligheter


Mange ønsker en sunnere hverdag i det nye året, men det er ikke alltid like lett å holde motivasjonen og viljestyrken oppe. Vi gir deg noen gode tips på veien.


Nytt år, nye muligheter

Etter ribbe, juleøl, kaker og godsaker, er det mange som har store intensjoner om å starte det nye året med gode, sunne vaner. Kanskje er målet å gå litt ned i vekt, trene mer eller ta sunne valg i matveien. Det er imidlertid lett å miste motet om du sprekker, og mange faller av lasset bare noen uker inn i det nye året.


Det som kjennetegner de som klarer å nå målene sine er gjerne at de har tenkt gjennom hva som faktisk er realistisk å klare å gjennomføre i en travel hverdag.


Vi gir deg noen tips om enkle livsstilsendringer som legger grunnlaget for et sunt 2019.


Fyll kjøleskapet med frukt og grønt

Kostholdet vårt er en viktig del av en sunn livsstil, og jo mer du spiser av frukt, bær og grønnsaker fulle av næringsrike stoffer, jo bedre er det.


Frukt og grønt passer både til middag, lunsj, som snacks og mellommåltid i stedet for boller og godteri. Pass på alltid å ha grønnsaker som for eksempel paprika, gulrøtter, cherrytomater e.l. lett tilgjengelig. Og dropp sjokoladen. Du kan spise 11 epler i stedet for 100 gram sjokolade!


Et tips er å kjøpe blender slik at du enkelt kan lage næringsrike grønnsakssupper og fruktsmoothier. Bær finner du i frysedisken året rundt.


Et annet lurt råd er å prøve en ny, sunn oppskrift til middag en gang i uken. Da vil du etter hvert ha mange sunne middagsretter å velge fra, og det er mindre sjanse for at du går lei av den sunne maten.


Dette vil kunne gi et positivt utslag på badevekten etter hvert.


Beveg deg mer

Mer aktivitet i hverdagen vil være positivt for de aller fleste av oss. Og det er ofte ikke så store tiltak som skal til for å gjøre en forskjell: Ta trappen i stedet for rulletrappen eller heisen. La bilen stå når du skal på butikken, på besøk eller trening. Gjør noen enkle styrkeøvelser foran TV-en om kvelden, i stedet for å legge deg på sofaen.


Dersom du vil begynne å trene er det lurt å fokusere på treningsformer du liker. Da er det større sjanse for at du vil videreføre treningen. Kanskje er det på tide å ta opp igjen en idrett du likte å drive med i ungdomstiden? Eller prøve noen nye klasser på treningsstudio – det finnes klasser som passer for de fleste.


For litt ekstra motivasjon i starten kan du for eksempel unne deg noen fine, funksjonelle treningsklær. Er målet å gå turer eller jogge, kan det dessuten være fint å laste ned ny musikk du liker å høre på.


Men sett ikke for høye mål når du starter. Tenk heller at dette skal være noe du skal kose deg med. Og vær tålmodig – resultatene kommer ikke over natten. Trener du jevnt og trutt gjennom året, vil du etter hvert merke stor forskjell.


Spis fet fisk med omega 3

Kostholdet er en avgjørende viktig faktor for en sunnere livsstil. De riktige næringsstoffene i en god sammensetning vil være avgjørende for både sunnhet og kontroll på vekta.


Fisk er en kjempegod kilde til viktige vitaminer, proteiner og mineraler. Fet fisk som laks, ørret og makrell inneholder dessuten de sunne omega-3-fettsyrene som blant annet er viktig for opprettholdelse av god hjertehelse.


Faktisk er det gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 og opprettholdelsen av god hjerte-, hjerne- og øyehelse.


Spis gjerne fisk flere ganger i uka.


Omega-3, vitaminer og mineraler

Mange ønsker å ta kosttilskudd for å øke vitamininntaket. Men med så mange vitaminer og mineraler på markedet kan det være lett å bli forvirret.


Et vitamin vi ofte trenger her i Skandinavia i høst- og vinterhalvåret er D-vitamin. D-vitamin dannes i huden når den utsettes for sollys. Dersom soleksponeringen blir for liten er inntaket av ‘solvitaminet’ fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Gjennom kostholdet er fet fisk hovedkilden til D-vitamin, i tillegg er enkelte matvarer tilsatt vitamin D.


Kroppen vår kan kun produsere beskjedne mengder omega-3, og behøver tilførsel via kostholdet vårt året rundt! Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Immunforsvaret trenger omtanke hele året, men spesielt nå om vinteren er det lurt å være ekstra bevisst; et effektivt immunforsvar er viktig. C-vitamin bidrar til normal funksjon av immunforsvaret, samtidig som vitaminet bidrar til å redusere trøtthet og utmattelse.


Mye hurtigmat, halvfabrikater, uregelmessige måltider og ensidig kost kan føre til at vi får i oss for lite sunne næringsstoffer - og for mye sukker, salt og mettet fett. Om du ønsker et stabilt inntak av vitaminer og mineraler kan du supplere kostholdet ditt med et tilskudd av multivitaminer.


Litt kos er lov!

Å kose seg med kaker, is og sjokolade en gang i blant er både lov og smart - også i en sunn livsstil! Faktisk er det viktig at du gir deg selv lov til å «skeie ut» innimellom. Om du aldri kan unne deg noe godt er det nemlig veldig lett at du på et eller annet tidspunkt går lei.


Vi ønsker deg et riktig godt og sunt nytt år!



  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til hjertets normalfunksjon, mens DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA for hjertet, og 250 mg DHA for hjerne og syn.
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon


PP-FRI-NOR-0477