Nytt år og nye muligheter
Nytt år og nye muligheter
Mange av oss har nyttårsforsett om å bli sunnere og ha et bedre kosthold. Kanskje er motivasjonen å gå ned litt i vekt eller å spise mer frukt og grønnsaker. Men det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe. Vi gir deg noen gode råd på veien.

Nytt år og nye muligheter

Nytt år og nye muligheter


Mange av oss har nyttårsforsett om å bli sunnere og ha et bedre kosthold. Kanskje er motivasjonen å gå ned litt i vekt eller å spise mer frukt og grønnsaker. Men det kan være vanskelig å holde motivasjonen oppe. Vi gir deg noen gode råd på veien.


Nytt år og nye muligheter

Etter julefeiring med mye fet mat og søte fristelser er det mange av oss som er klare for å starte det nye året med gode, sunne vaner. Det er imidlertid ikke alltid like lett å opprettholde den nye livsstilen og mange faller av lasset allerede etter noen uker.


Er ditt nyttårsforsett å bli sunnere i 2017, er det lurt å være realistisk og velge ting du ser du faktisk kan få til i en travel hverdag. Vi gir deg noen tips om enkle livsstilsendringer for bedre helse.


Spis mer frukt og grønt

Et av de enkleste kostholdgrepene du kan gjøre for å få bedre helse er å spise mer frukt og grønt.


Fyll på med grønnsaker både til middag og lunsj. Frukt og grønt er også supert som snacks og mellommåltid i stedet for sjokolade og kaker. Pass på alltid å ha gulrøtter, epler, cherry-tomater e.l. lett tilgjengelig. Dette vil kunne gi et positivt utslag på badevekten.


Et tips er å kjøpe blender slik at du enkelt kan lage næringsrike grønnsakssupper og fruktsmoothier.


Beveg deg mer

Mange av oss trenger å bevege oss mer i hverdagen, men føler at det er vanskelig å få tid til å trene. Da kan det være lurt å snike inn litt trening i de daglige rutinene.


Gå av ett stopp for tidlig på bussen og gå siste stykket til jobben. Et annet godt tips er å gå tur sammen med venner heller enn å treffes på kafebesøk. Slik får du kombinert både sosialt samvær og mosjon.


Er målet å trene regelmessig kan det være lurt å sette seg et mål å jobbe mot, som å gjennomføre et løp, sykkelritt e.l.


Men det aller viktigste er at du finner en treningsform du liker. De fleste treningsstudioer tilbyr en rekke ulike klasser – her er det bare å prøve seg fram. Eller kanskje vil du ta opp igjen en idrett du likte i ungdommen? Er det moro å trene, vil det være lettere å videreføre de gode vanene.


Spis mer fet fisk

Kostholdet er en avgjørende viktig faktor for en sunnere livsstil. De riktige næringsstoffene i en god sammensetning vil være avgjørende for både sunnhet og kontroll på vekta.


Fisk er en kjempegod kilde til viktige vitaminer, proteiner og mineraler. Fet fisk som laks, ørret og makrell inneholder dessuten de sunne omega-3-fettsyrene som blant annet er viktig for opprettholdelse av god hjertehelse.


Faktisk er det gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 og opprettholdelsen av god hjerte-, hjerne- og øyehelse.


Spis gjerne fisk flere ganger i uka. Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild.


Omega-3, vitaminer og mineraler

Mange ønsker å ta kosttilskudd for å øke vitamininntaket. Men med så mange vitaminer og mineraler på markedet kan det være lett å bli forvirret.


Et vitamin vi ofte trenger her i Skandinavia i høst- og vinterhalvåret er D-vitamin. D-vitamin dannes i huden når den utsettes for sollys. Dersom soleksponeringen blir for liten er inntaket av ‘solvitaminet��� fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Gjennom kostholdet er fet fisk hovedkilden til D-vitamin, i tillegg er enkelte matvarer tilsatt vitamin D.


Kroppen vår kan kun produsere beskjedne mengder omega-3, og behøver tilførsel via kostholdet vårt året rundt! Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Immunforsvaret trenger omtanke hele året, men spesielt nå om vinteren er det lurt å være ekstra bevisst; et effektivt immunforsvar er viktig. C-vitamin bidrar til normal funksjon av immunforsvaret, samtidig som vitaminet bidrar til å redusere trøtthet og utmattelse.


Mye hurtigmat, halvfabrikater, uregelmessige måltider og ensidig kost kan føre til at vi får i oss for lite sunne næringsstoffer - og for mye sukker, salt og mettet fett. Om du ønsker et stabilt inntak av vitaminer og mineraler kan du supplere kostholdet ditt med et tilskudd av multivitaminer.


Kom i gang!

En realistisk økning av daglig mosjon og et litt mer bevisst kosthold kan gjøre en stor forskjell. Det å få dette til kan så gi en ytterligere motivasjon for å opprettholde og utvide de gode vanene.


Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon, mens DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA for hjertet, og 250 mg DHA for hjerne og syn.



Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon.