Sunn sommer
Seks steg til en sunn sommer
Om sommeren er livet litt lettere å leve for mange av oss. Det er deilig med ferie. Vi er uthvilte og glade, og det frister kanskje å gjøre minst mulig.

Seks steg til en sunn sommer

Seks steg som bidrar til en sunn sommer


Prøv disse enkle grepene og få en sunnere sommer!


Sunn sommer

Om sommeren er livet litt lettere å leve for mange av oss. Det er deilig med ferie. Vi er uthvilte og glade, og det frister kanskje å gjøre minst mulig.


Men dette er egentlig en super tid for å starte opp nye sunne vaner som vi kan ta med oss inn i høsten. Dessuten kan det være lurt å ta visse forholdregler for helsen når du er mye ute i sola og kanskje skal reise til fremmede strøk.


Våre seks steg krever minimalt med energi – og heldigvis ikke alt for mye tid borte fra hengekøya!


Spis mer bær og boost inntaket ditt av antioksidanter

Sommeren er bærsesong. Nå kan du velge og vrake mellom blåbær, jordbær, bringebær med mer. Prøv å spise en kopp om dagen. Da vil du fylle opp med gode antioksidanter. Noen vitaminer og en del andre stoffer i maten kalles antioksidanter fordi de kan motvirke oksidativt stress, en form for skadelig oksidasjon på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot skadelig oksidasjon.


Spesielt blåbær og bjørnebær har mye antioksidanter.


Pass på synet ditt

Når du er ute i sola er det viktig å passe på øynene dine. Bruk solbriller som blokkerer 99% av UV-strålene. Solbriller forebygger også mot rynker rundt øynene. Du kan kjøpe egne solbriller som spesielt er egnet for trening og aktivitet.


Hvis du vil bidra til god øyehelse hele året rundt, er det lurt å spise mye fet fisk som inneholder omega 3. Eventuelt anbefaler VNP daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje som bidrar til normal funksjon av syn, hjerte og hjerne.


Tren ute og fyll opp med D-vitaminer

Bytt ut økt på treningsstudio med aktiviteter du kan gjøre ute. Det kan være alt fra turer i fjellet og skogen, en svømmetur eller sykkeltur, til å stå på rulleskøyter, leke sisten med ungene eller hagearbeid.


Ikke bare er det godt for kropp og sinn å få frisk luft, men mange av disse aktivitetene er det hyggelig å gjøre sammen med hele familien – noe som skaper samhold. Dessuten er solen den viktigste kilden vi har til D-vitaminer.


Dersom soleksponeringen blir for liten er det viktig å spise mye fet fisk og matvarer som inneholder D-vitaminer, eller supplere med tilskudd som inneholder vitamin D.


Ta en daglig dose omega-3

Kroppen din klarer bare å omdanne små mengder omega-3 fettsyrer fra planter til de langkjedete omega-3 fettsyrene EPA og DHA som finnes i fisk. Vi behøver derfor tilførsel via kostholdet året rundt. Disse essensielle fettsyrene gir positive helsegevinster til hjertet, hjernen og synet vårt. Så ikke glem å spise din daglige dose av omega-3 fettsyrene EPA og DHA - også på sommeren!


Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Forbered huden din på sol!

Vakker sommerhud starter på innsiden! VNP anbefaler at du bruker IMEDEEN® Tan Optimizer sammen med solkrem, for å gi huden din ekstra beskyttelse fra innsiden når du soler deg. IMEDEEN® Tan Optimizer inneholder pigmenter fra betakaroten, lykopen og lutein, i tillegg til vitamin C+E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.


Frisk mage i ferien

Mange av oss har opplevd ubehag i magen og manglende appetitt på feriereisen og vet hvor ødeleggende det kan være. Ofte kan problemet være at vi ikke tåler den fremmede maten.


Når vi får i oss melkesyrebakterier gjennom maten, bidrar dette til en balansert bakterieflora i tarmen.


I tillegg til å ta visse forholdsregler når det gjelder mat, bør du også ta med en desinfiserende håndrens og være nøye med håndhygienen.



-Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

-Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

-Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon