Sju tips til en sunnere hverdag i høst
Sju tips til en sunnere hverdag i høst
Det skal ikke så store endringer til for å gå en sunnere høst i møte. Vi gir deg tipsene til en sunnere og mer energirik hverdag.

Sju tips til en sunnere hverda

Sju tips til en sunnere hverdag i høst


Det skal ikke så store endringer til for å gå en sunnere høst i møte. Vi gir deg tipsene til en sunnere og mer energirik hverdag.


Sju tips til en sunnere hverdag i høst

1. Omega 3 for hjerte, hjerne og syn

Få i deg omega-3 som er godt for hjerte, hjerne og syn! Kroppen produserer ikke nok av de langkjedede omega-3 fettsyrene EPA og DHA. Derfor bør du også tilføre kroppen ekstra EPA og DHA fra fisk og sjømat. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


2. Fråts i vitaminrik frukt og grønnsaker!

Grønnsaker bør inngå i alle dagens måltider. Gå på oppdagelsesferd i frukt- og grøntavdelingen og eksperimenter med nye grønsaker til middagen. Om høsten bugner det av fine ferske grønnsaker som er rike på viktige vitaminer kroppen trenger. Hvorfor ikke lage en stor kjele med grønnsaksuppe og frys ned i porsjoner som du kan varme i lunsjen.


3. Ikke stress

Mange av oss som stresser har en tendens til å fylle ukene med gjøremål fra morgen til kveld. Våg å si nei og skap lufterom i hverdagen! Avslapningsteknikker og yoga hjelper også godt mot stressutfordringer! Mange kan ha stor nytte av å gjøre noen få øvelser hver dag


4. Få nok vitamin D

Kroppen lager selv vitamin D når du er ute i solen. Om vinteren sliter imidlertid mange her i nord med å få i seg nok av dette viktige vitaminet. Er du usikker på om du får nok vitamin D om vinteren, er fet fisk som laks og makrell gode kilder. Som et alternativt supplement anbefaler VNP et omega-3 tilskudd med vitamin D.


5.Få nok søvn

Vi sover nesten en tredjedel av livet vårt. Å sove har en forebyggende og gjenoppbyggende virkning på kroppen vår. Det er dessuten lettere å håndtere motgang og stress når vi er uthvilte.


Flere studier viser at søvn og humør henger også uløselig sammen. Hvis du ikke sover nok, vil du på lengre sikt garantert komme i dårlig humør.


6.Gå eller sykle til jobb

Forskning viser at voksne som sykler eller går til jobb, har en betydelig lavere fettprosent og kroppsmasseindeks (BMI) sammenlignet med voksne som bruker bilen til jobb. Å gå i moderat tempo, gjerne slik at man blir andpusten eller varm i til sammen 30 minutter daglig, er nok for en stor andel av befolkningen for å få gunstig virkning på helsen.


7. Spis blåbær med antioksidanter

I år har vi hatt en fantastisk blåbærsesong. Mange har nok fylt opp i frysere og skap – og det er bare å spise med god samvittighet – blåbær er en meget god kilde til antioksidanter.


De aktive stoffene i blåbær kalles antocyanosider og flavonoider, og er blant annet med å gi bærene den blå fargen. Disse stoffene er såkalte antioksidanter. Antioksidanter motvirker oksidativt stress, eller celleskade, på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot oksidasjon.


Blåbær er deilig alene med vaniljekesam, i smoothie, med frokostblandinger, i paier, saft, syltetøy og muffins.



Kilde: forskning.no, nhi.no


Vitamin D bidrar til å opprettholde immunforsvarets normale funksjon.

Vitamin D bidrar til å bevare et normalt skjelett.

Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon.

Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon.

Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.