Slik holder du deg i form i mørketiden
Slik holder du deg i form i mørketiden
Mørkt ute og dårlig vær. Glatte veier og frosne tær. Det er mange grunner til at vi heller vil bli under teppet på sofaen enn å trene om vinteren. Men holder du deg i form er gevinsten stor.

Slik holder du deg i form i mø

Slik holder du deg i form i mørketiden


Mørkt ute og dårlig vær. Glatte veier og frosne tær. Det er mange grunner til at vi heller vil bli under teppet på sofaen enn å trene om vinteren. Men holder du deg i form er gevinsten stor.


Slik holder du deg i form i mørketiden

Å være i fysisk aktivitet om vinteren krever nok mer viljestyrke for mange av oss. Det er vått og kaldt og vi føler oss ofte mer trøtte og slitne. Men kroppen vår trenger å bevege seg minst 30 minutter hver dag.


Holder du deg i form gjennom vinteren er det mange helsegevinster. Du får mer energi og føler deg i bedre humør. I tillegg har bevegelse en rekke andre positive effekter på immunforsvaret og på søvn.


Kan fremdeles trene ute

Frisk luft gjør oss godt – og bare tenk på hvor deilig det er å komme inn i varmen igjen. Liker du å gå tur eller jogge - kle på deg og sko deg etter føret.


For mange hjelper det også å ha en fast trenings/turpartner. Avtal faste treningstider. Å trene sammen med noen gjør det ofte litt lettere å komme ut døra. Ikke bare får du god motivasjon, men også sosialt samvær som gjør oss godt på tunge dager.


Mye gøy om vinteren

Vi tenker ofte at det er så mye mer å finne på når sola skinner og det er varmt. Men når snøen kommer er det mye moro å ha her oppe i nord.


Å stå på skøyter med kjæresten, barn eller barnebarna er både koselig og god styrketrening.


Langrenn er en treningsform hvor vi bruker hele kroppen. Litt ekstra hyggelig blir det med kakao på termosen og appelsin i sekken. Det samme gjelder både slalåm og snowboard.


Aking er en annen aktivitet som er moro for folk i alle aldre. Konkurrer om hvem som kommer først opp bakken igjen! Etter noen runder vil pulsen øke betraktelig. Eller ta en sparketur – for mange av oss skaper det hyggelige assosiasjoner fra barndommen og det er helt klart god trening!


Snømåking er kanskje ikke en like lystbetont aktivitet, men treningseffekten er god.


Eller tren inne

Dersom kulda er det som holder deg tilbake fra å trene, kan du bruke det brede tilbudet som finnes på treningssenter rundt om i landet. Løp på tredemølle eller sykle, ta en spinning- eller danseklasse, gå i svømmehallen – dette er aktiviteter som får fart på pulsen.


Yoga er en annen treningsform som har blitt svært populær i de senere årene. Og ifølge norske forskere er yoga faktisk den beste aktiviteten for å styrke immunforsvaret.


Undersøkelser viser nemlig at yoga har en ytterst positiv effekt på gener og immunceller. Men om du ikke klarer å forlate stua – fortvil ikke. Det er utrolig mye du kan gjøre i din egen stue. Det er bare å sette på god musikk og komme i gang. På internett finnes det mange forskjellige hjemme-treningsprogrammer som gir gode ideer til øvelser. Også perfekt på dager hvor du har dårlig tid.


Sniktrening

En av de enkleste måtene å få aktivitet inn i en travel hverdag er å gå så mye som mulig. Ta trappene, gå til jobb, butikk, møte en venninne osv. Gå en rask runde i lunsjen – så får du i tillegg en dose dagslys.


Belønning

Og ikke glem belønning! Det kan nemlig hjelpe å ha en gulrot for å komme seg av gårde på trening. Et belønningssystem der du for eksempel kjøper nytt utstyr eller fine treningsklær når du når dine treningsmål kan bedre humøret og øke motivasjonen.


Eller unn deg en konsert, kino, en god middag eller rett og slett en kveld på sofaen når du har vært flink å nådd treningsmålet for uka.


PP-PWP-NOR-0027