Smerter
Slik lindrer du anspente muskler!
Muskelsmerter fra spenninger i nakke og rygg og i bein og armer er et vanlig problem i en stillesittende hverdag der stressnivået ofte er høyt. Men det finnes gode råd både for å forebygge og lindre slike plager.

Slik lindrer du anspente muskl

Slik lindrer du anspente muskler!


Muskelsmerter fra spenninger i nakke og rygg og i bein og armer er et vanlig problem i en stillesittende hverdag der stressnivået ofte er høyt. Men det finnes gode råd både for å forebygge og lindre slike plager.


Smerter

De fleste av oss har på et eller annet tidspunkt vært plaget av muskel- og leddsmerter i nakke og rygg som følge av spenninger i nakke- og skulderområdet.


Ifølge Norsk Helseinformatikk forekommer nakkesmerter hos 30-50% av den voksne befolkning i løpet av et år. Hyppigst forekommer nakkesmerter hos kvinner, og problemene øker med alderen. Spesielt gjelder dette kroniske plager. For mange kan disse plagene være veldig smertefulle.


Typiske utløsere for anspente nakke- og ryggmuskler kan være lange dager foran datamaskinen på kontoret, feil kjørestilling eller en feilaktig bevegelse, tunge løft av møbler e.l. samt stress og uro på jobb eller i privatlivet. Hard trening kan også gjøre musklene støle.


Så hva kan du gjøre når musklene verker?


Fysisk aktivitet

Det er viktig å være i aktivitet. Det har blitt påvist at fysisk aktivitet har en positiv effekt på muskel-, og skjelettlidelser - særlig styrketrening har en lindrende effekt og en forebyggende rolle. Svømming i et varmt basseng kan også virke lindrende Men det er viktig å bruke skjønn.


For å forebygge muskelsmerter er det viktig å snike inn litt fysisk aktivitet hver dag, og finne treningsformer som passer for deg.


God sittestilling

Ensformige arbeidsstillinger kan føre til muskelplager, belastningsskader og problemer med nakke, rygg og skuldre.


Pass på at du ikke sitter uten benkontakt med gulvet. Fotsålene skal ha full kontakt med underlaget. Armlenene må ikke sitte for høyt, slik at du sitter med skuldrene hevet. En enkel og grei regel er at du kan stille inn stolhøyden til samme høyde som nedre del av kneskålen din når du står vendt mot stolen


Det er også lurt å ta jevnlige pauser fra sittestillingen gjennom dagen hvor du tøyer og strekker i noen minutter.


ThermaCare - lindrende varmeomslag

ThermaCare er et veldokumentert* varmeomslag til effektiv og målrettet lindring av muskel- og leddsmerter i forbindelse med muskelspenning, overanstrengelse, strekk og slitasjegikt. Du fester det enkelt til huden ved hjelp av beltet eller den selvklebende overflaten.


ThermaCare virker avslappende og smertelindrende på anspente og ømme muskler. Den konstante varmen trenger dypt ned i musklene og lindrer smerten målrettet, noe som gjør at spente muskler slapper av og du gjenvinner mer fleksibilitet.


Den effektive virkningen oppnås gjennom en kombinasjon av dyptgående varme med en behandlingstemperatur på rundt 40°C, og langvarig varme (8 timer).


Varmeomslagene er lette å ta på og kan brukes diskret under klærne, noe som gjør at du ikke blir begrenset i dine daglige gjøremål. Les pakningsvedlegget før bruk.


* Klinisk dokumentert med ThermaCare produktet som er laget for å lindre ryggsmerter. ThermaCare produktet som brukes til ryggen tilfører 8 timers varme + 8 timers lindrende effekt. Ved hjelp av produktet kan du få opptil 16 timers langvarig smertelindring av anspente muskler.



Medisinsk utstyr. CE 0120.



Kilde: Norsk Helseinformatikk