Sol og vår!
Vårrengjøring for kroppen din
Nå er våren endelig er rett rundt hjørnet. Da kan det være godt å fylle opp kropp og sjel med ny energi!

Vårrengjøring for kroppen din

Vårrengjøring for kroppen din


Nå er våren endelig er rett rundt hjørnet. Da kan det være godt å fylle opp kropp og sjel med ny energi!


Sol og vår!

Etter vinter og mørketid kan hver og en av oss føle oss litt slitne og dvaske. Dessuten har mange travle hverdager hvor man både skal skvise inn jobb, husarbeid, tid med barn, partner, venner og hobbyer. Opp i det hele skal vi også få tid til å holde kroppen i form.


Når det blir varmere i været, kan det være lettere å sette av litt ekstra tid til å passe på seg selv - og kanskje ta opp noen nye gode vaner som kan gjøre godt for kropp og sjel.


Få et endorfin-kick!

På våren våkner naturen opp igjen. Dette innbyr til å gå turer i skogen, plukke en bukett med vårblomster eller drive våronn i hagen. Slike aktiviteter har også god innvirkning på humøret. Å være ute i naturen øker nemlig nivået av lykkehormonet endorfin i kroppen vår.


Eller hva med å kaste deg på løpebølgen «Runner’s high» ble en snakkis allerede på 1970-tallet, da løpere fortalte om hvor fantastisk de hadde det etter en lang løpetur. Forskere har i ettertid bevist at mosjon frigir endorfiner i hjernen, noe som forklarer godfølelsen du får etter endt trening.


Etter løpeturen kan du unne deg et par biter med mørk sjokolade, som også frigir endorfiner. Sper du i tillegg på med en god vits eller en morsom komedie, har du lagt det beste grunnlaget for å løfte humøret. En skikkelig latterkule vil nemlig også utløse «godhormonene».


Kosthold og vitaminer er viktig

Kostholdet vårt virker også inn på trivsel og humør. Et balansert og sunt kosthold gjør at vi får en velfungerende kropp. Ofte kan det å gjøre små endringer i hverdagen ha stor betydning for helsen!


Det er anbefalt å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker. De fleste av oss kjenner til regelen om fem om dagen av frukt, bær og grønt.


En porsjon tilsvarer 100 gram, for eksempel en liten bolle med blåbær, en gulrot eller en middels stor frukt. Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellige farger. Frukt og grønt bidrar blant annet til inntaket vårt av kalsium, jern, folat, fiber, vitamin-C og vitamin-A.


Omega-3 for hjerte, hjerne og syn

Helsedirektoratet anbefaler også at du spiser fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg! En slik meny tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Fet fisk inneholder omega-3 som er godt for både hjerte, hjerne og syn.


Magre meieriprodukter anbefales også som del av det daglige kostholdet. Enkelte meieriprodukter som yoghurt og ost inneholder melkesyrebakterier. Flere typer melkesyrebakterier finnes i vårt mage- og tarmsystem.


Finn en indre ro

Det er kanskje ikke uten grunn at yoga har blitt en farsott verden rundt. Studier som er gjort på yoga viser god effekt på psykisk og fysisk helse. Du kan melde deg på et yogakurs eller se hva slags tilbud som finnes på det lokale treningsstudioet. Det finnes mange ulike varianter, så du må kanskje prøve deg fram for å finne det opplegget som passer deg best.


Yoga kan være med å redusere stress, bygge styrke og smidighet samt øke indre ro og selvbevissthet. For mange kan yoga også være med på å øke bevegeligheten i områder som ofte blir stive med statisk arbeidsstilling som nakke og rygg.


Stadig flere tar pauser fra sosiale medier og teknologi som stjeler tid i en ellers travel hverdag. Bruk heller denne tiden til å gå en tur, les en bok eller møt en venn ansikt til ansikt!



Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normale funksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.



Kilder: Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Illustrert Vitenskap, femomdagen.com