spring
Fysisk aktivitet for god helse
Jevnlig fysisk aktivitet av moderat eller høy intensitet har nemlig stor betydning for helsen. «Smugmosjon» i hverdagen kan være en enkel måte å øke aktivitetsnivået på.

Fysisk aktivitet for god helse

Fysisk aktivitet for god helse


Ta en rask kveldstur, sykle til jobben og ta trappen i stedet for heisen! Jevnlig fysisk aktivitet av moderat eller høy intensitet har nemlig stor betydning for helsen. «Smugmosjon» i hverdagen kan være en enkel måte å øke aktivitetsnivået på.


spring

Helsedirektoratet anbefaler at voksne og eldre skal ha minimum 150 minutter fysisk aktivitet av moderat intensitet eller 75 minutter av høy intensitet i uken. Øker du mengden, får du større gevinst - litt er bra, men mer er bedre!


Disse anbefalingene er basert på at det er påvist en klar og sterk sammenheng mellom regelmessig fysisk aktivitet og god helse. Personer som er fysisk aktive er mindre syke enn de som ikke er aktive.


Få større helsegevinst

En økning i aktivitetsnivået i form av økt intensitet eller varighet vil gi enda større helsegevinst. Voksne og eldre som utøver inntil 300 minutter med moderat fysisk aktivitet i uken, eller utfører inntil 150 minutter med høy intensitet, eller en tilsvarende kombinasjon av moderat og høy intensitet, får enda større helsegevinster.


Da bør du gjøre øvelser som øker muskelstyrken til store muskelgrupper to eller flere dager i uken. Eldre med nedsatt mobilitet og personer som er ustø anbefales i tillegg å gjøre balanseøvelser og styrketrening tre eller flere dager i uken for å styrke balansen og redusere risikoen for fall.


Aktivt liv for alle

Det er ikke bare voksne som bør ha et aktivt liv. Lek og fysisk aktivitet utover 60 minutter hver dag gir mer robuste og friskere barn og unger! Minst tre ganger i uken bør barn og unge utføre aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet.


Nytt fra Helsedirektoratets anbefalinger er også at vi nå bør begrense stillesitting så mye som mulig. Mange er ikke klar over hvor mye av dagen de tilbringer stillesittende. Målinger viser at voksne nordmenn bruker drøyt 60 prosent av våken tid i ro eller stillesittende. Langvarig stillesitting bør stykkes opp med mer aktive perioder av lett aktivitet.


«Smugmosjon»

Men hvordan skal jeg klare å nå anbefalingene spør mange? Det er viktig å tenke gjennom hvordan du kan nå målet om mer aktivitet. Men det kan kreve en liten omstilling i tankegangen.


Smugmosjon i hverdagen kan være et lurt grep. Gå til butikken eller shoppingsenteret – og øk gjerne ganghastigheten, reduser tiden i ro foran PC, TV osv., stå og gå når du snakker i telefonen, gå eller sykle til jobb og gå en tur når du har lunsj eller skal tenke kreativt. Hagearbeid, husarbeid og snømåking er også god smugmosjon.


Legg også gjerne inn regelmessige aktiviteter som en rask kveldstur, en sykkeltur eller en løpetur i skog og mark. Eller hvorfor ikke gå på svømming mens barna har svømmetrening. Dans, skigåing og vekttrening er andre populære aktiviteter.



Kilder: Helsedirektoratet, matportalen