Mer bevegelse i hverdagen
Mer bevegelse i hverdagen
Tretti minutter med bevegelse hver dag er det som skal til for å holde kroppen i form ifølge Helsedirektoratet. Det er nok å bli litt andpusten og svett på ryggen, men du kan redusere tiden med intensiv aktivitet.

Mer bevegelse i hverdagen

Mer bevegelse i hverdagen


Tretti minutter med bevegelse hver dag er det som skal til for å holde kroppen i form ifølge Helsedirektoratet. Det er nok å bli litt andpusten og svett på ryggen, men du kan redusere tiden med intensiv aktivitet.


Mer bevegelse i hverdagen

Regelmessig trening og fysisk aktivitet er med på å gi overskudd og god livskvalitet i hverdagen. Det er dessuten en viktig kilde for god helse og virker forebyggende mot sykdom og plager.


Likevel er det svært mange av oss som sliter med å få til den daglige dosen med fysisk aktivitet. Generelt sett er det mye stillesitting på mange arbeidsplasser og få krav til bevegelse. Faktisk er det bare 3 av 10 av oss som oppfyller kravene om fysisk aktivitet.


Å nå målet om tretti minutter med aktivitet hver dag er opp til hver og en av oss. Men svetten trenger ikke å sile for at du skal få en helsegevinst – det er nok å få opp pulsen og bli lett andpusten. Trener du mer intenst, går tiden du må bruke ned. Og all fysisk aktivitet teller!


Vanskelig å komme i gang

For mange er det å trekke seg opp av sofaen og komme i gang som er den største utfordringen. Det lureste er kanskje å begynne med kortere intervaller med aktivitet. Du vil fort kjenne gevinsten, og da kan det være lettere å komme seg videre.


Du kan for eksempel prøve lett aktivitet mens du ser på TV eller snakker i telefonen. En daglig gåtur til eller fra jobb, til butikken eller en fast runde på morgenen eller kvelden vil være en super vane å komme inn i. Aktiviteter som å rake løv, måke snø og husarbeid teller selvsagt med som viktige helsefremmende aktiviteter.


Det er i seg selv motiverende å minne seg på at stillesitting gir større risiko for dårlig helse.


Gjør noe du liker

Men hva er det med disse treningsfolkene som gjør at de trener igjen og igjen, spør du kanskje.


Mange av de som trener regelmessig vil nok ha til felles at de har funnet aktiviteter de liker å drive med. Om du velger en joggetur i skogen, danse- eller yogaklasser på treningssenteret, svømming, langrenn eller en DVD med treningsprogram, spiller ingen rolle så lenge du finner glede i å trene.


Det er mange ulike lag, foreninger og treningssentre der ute hvor du kan være aktiv sammen med andre, og du kan velge mellom forskjellige aktiviteter, trenings- og gågrupper eller kanskje være så heldig å få et treningstilbud gjennom arbeidsplassen. Å være sosial når du trener kan bidra til økt trivsel og humør.


Det er også lurt å finne et intensitetsnivå som passer for deg. Da er det større sjanse for at du vil fortsette med treningen.


Treningstrender i 2017

I år spår trendekspertene at enda flere av oss vil bruke teknologiske hjelpemidler som en del av treningen. Det kan for eksempel være applikasjoner som hjelper oss med å registrere puls og tilbakelagte kilometer eller en elektronisk treningsdagbok.


Mange steder i landet har det i de siste årene blitt bygget utendørs treningsparker som har fokus på trening med egen vekt. Dette er også en trend på treningssentrene, for eksempel i form av klasser med slynger. Flere og flere av oss trener dessuten styrketrening for å holde oss i form.


Yoga er en annen treningsform som holder koken, mens bruken av personlig trener har eksplodert i de siste årene.


Men det spiller ingen rolle om du henger med trendene eller finner din egen vei - det er å være aktiv som er nøkkelen. Og det er aldri for sent å begynne!



Kilder

Helsenorge, NRK, ABC Nyheter, KK