springtur
Slik får du mer energi!
Mange av oss blir mer slappe og uopplagte om vinteren. Men det skal bare noen enkle grep til for å få mer energi i hverdagen!

Slik får du mer energi!

Slik får du mer energi!


Mange av oss blir mer slappe og uopplagte om vinteren. Men det skal bare noen enkle grep til for å få mer energi i hverdagen!


springtur

Vintermørket gjør noe med humøret og energinivået til mange av oss. Vi blir mer trøtte og slitne. Det er tynge å komme seg ut av senga, vi har større humørsvingninger og vi føler oss mindre produktive. Ifølge Norsk Helseinformatikk anslås det at 5-10% av befolkningen også lider av vinterdepresjon i større eller mindre grad.


Så hvordan kan du få det bedre?


Vær utendørs i dagslys

Mange av oss reiser til og fra jobb i mørket og ser knapt nok dagslys vinterstid. Det kan dessuten være lite fristende å gå ut når været er dårlig. Dette kan føre til negative effekter for helsa vår. Lys påvirker kroppens biologiske klokke. Mindre sollys betyr at hjernen din produserer mer av hormonet melatonin, som kan gjøre deg søvnig. En kjapp tur utendørs i dagslys i lunsjpausen kan derfor gjøre underverker. Dessuten er det i seg selv oppkvikkende med frisk luft!


Spis et sunt og variert kosthold

Ifølge ernæringsekspertene er det viktig å ha et sunt og variert kosthold slik at kroppen utnytter oksygen og energi på optimalt vis. Fett vil gjøre deg trøttere, så spis magert. Proteinrik mat har dessuten oppkvikkende effekt. Dehydrering gjør deg også mere døsig, så pass på å drikke nok vann. Det er dessuten viktig å velge vitamin- og mineralrike matvarer som frukt og grønnsaker.


Blåbær er full av antioksidanter. Bruk gjerne frosne bær til å lage en blåbærsmoothie. Det finnes også kosttilskudd med blåbærekstrakt som inneholder de samme antioksidantene.


Få i deg vitaminer som styrker immunforsvaret

Både vitamin C og vitamin D bidrar til immunforsvarets normale funksjon.


Om sommeren får vi vanligvis nok D-vitamin ved å være ute i sola. Men vinterstid er tilskuddet fra sola svært begrenset. Fet fisk som laks og makrell eller omega-3 tilskudd med vitamin D er supert dersom du trenger mer av «solvitaminet».


I tillegg er det viktig å få nok C-vitamin, som finnes i mye frukt og grønt. C-vitamin er viktig for kroppens immunforsvar og er med på øke opptaket av jern fra eksempelvis grove kornprodukter. Samtidig bidrar vitamin C til å redusere tretthet og utmattelse.


Få nok søvn

Søvn er nødvendig får å føle seg uthvilt og fungere optimalt. Søvnmangel påvirker dessuten humøret og kan over tid føre til depresjon. Får du for lite søvn, øker også sjansene dine for å bli forkjølet! Ifølge Norsk Helseinformatikk har en forskningsgruppe fra USA undersøkt sammenhengen mellom søvnvanene våre og kroppens evne til å forsvare seg mot forkjølelsesvirus. Resultatet av studien fant betydelige sammenhenger mellom søvnmangel og forkjølelse. Hvis du har problemer med å sovne om kvelden, er rådet å unngå tv og pc-skjermer i to timer før leggetid.


Vær i fysisk aktivitet!

Det kan være vanskelig å komme seg opp av sofaen, men en treningsøkt er med på å gjøre deg mer energisk og er godt for kropp og sinn. Det foreligger overbevisende dokumentasjon på at regelmessig mosjon forebygger også mot livsstilsykdommer og har positive effekter på humøret. Dessuten gir trening bedre søvn!


Hvorfor ikke prøve ut en ny aktivitet på treningsstudio? En skitur eller spasertur i skog og mark, snømåking eller å gå til og fra jobb, kan også gjøre susen.


Helsedirektoratet (2014) anbefaler minst 150 minutter per uke med moderat fysisk aktivitet. Voksne og eldre anbefales i tillegg øvelser som fører til økt muskelstyrke, to eller flere dager i uken.



Kilde:

Norsk Helseinformatikk

Helsedirektoratet.