Spinning
Slik vil vi trene i 2018
Dette er spådommene for de mest populære treningsformene det kommende året.

Slik vil vi trene i 2018

Slik vil vi trene i 2018


Dette er spådommene for de mest populære treningsformene det kommende året.


Spinning

Nytt år og nye muligheter! Mange av oss har som mål å komme i form i 2018.


American College of Sports Medicines (ACSM) har sett på hvilke treningsformer som vil bli mest populære i året som kommer. Rundt 4000 treningseksperter har gitt sine meninger om hva som kommer til å bli de nye treningstrendene. Passer noe for deg?


HIIT troner først

Tidseffektiv trening er i vinden. Og i 2018 er det høyintensiv intervalltrening (HIIT) som troner toppen av lista – opp fra tredjeplass i fjor.


Dette er en treningsform hvor du trener korte og intensive intervaller – for eksempel i en sirkeløkt. Du kan trene både styrke og kondisjon, og HIIT er sett på som en veldig effektiv treningsform.


Jo flere vi er sammen…

Gruppetrening vil holde populariteten i 2018 ifølge spådommene. De fleste treningsstudio har nå et variert tilbud av gruppetimer, fra step og spinning til zumba og slyngetrening. Det har gjort at mange menn også har oppdaget at det er motiverende å trene sammen.


Forskning viser nemlig at vi presterer bedre når vi trener sammen med andre. Og melder du deg på gruppetrening sammen med en venn eller partner, er det mindre sjanse for at du skulker fordi du ikke vil svikte treningspartneren.


Trening og teknologi

Teknologi har for alvor blitt en trend også innen trening.


Ulike apparater som pulsklokker, elektroniske treningsdagbøker, treningsapper, livestreamede treningsøkter og håndholdte GPSer eksempler på teknologi som har inntatt treningsarenaen.


Andre trender

Andre trender som vil stå sterke i 2018 er blant annet funksjonell styrke- og basistrening. Yoga og fleksibilitetstrening vil vi også se mer av. Personlig trener vil fremdeles være populært i år.


Trening for seniorer

Treningsprogrammer som er tilpasset eldre er en annen tendens som holder seg. Slike programmer skal være med å sikre trygge og tilpassede aktiviteter til eldre, som bidrar til økt livskvalitet og bedre funksjonalitet i hverdagen.


Komme i gang

Trening er positivt for oss på så mange måter. Det viktigste er imidlertid ikke å følge trender, men å finne en treningsform som passer for deg. Om det er noe du gleder deg til å gjøre, er det nemlig lettere å holde på gode vaner gjennom året. Som regel er den største kneika å komme i gang, så klarer du det er mye gjort!


Ønsker deg et godt treningsår!


Kilder:
American College of Sports Medicines (ACSM), Aktiv trening, NRK, NHI


Ref. PP-FRI-NOR-0366