Trening
Hold deg sterk og sunn med styrketrening!
For de fleste av oss vil det skje en gradvis reduksjon i styrke og muskelmasse fra 35-årsalderen og utover. Dette kommer naturlig som følge av aldring, men også fordi vi blir mindre aktive med årene. Det finnes imidlertid en enkel løsning for å unngå dette – nemlig styrketrening.

Sunn med styrketrening

Hold deg sterk og sunn med styrketrening!

For de fleste av oss vil det skje en gradvis reduksjon i styrke og muskelmasse fra 35-årsalderen og utover. Dette kommer naturlig som følge av aldring, men også fordi vi blir mindre aktive med årene. Det finnes imidlertid en enkel løsning for å unngå dette – nemlig styrketrening.


Trening

Bevarer muskelmasse

Regelmessig styrketrening vil gjøre at du unngår dette fallet i styrke og muskelmasse. Ikke nok med det – ved å trene styrke regelmessig vil du også kunne øke muskelmassen din, uansett om du starter når du er 30 eller 70 år!


Voksne menn som ikke trener styrke, eller utsettes for aktiviteter som setter krav til styrke, kan faktisk tape så mye som 0,5 kg ren muskelmasse i året fra fylte 50. Kvinner har genetisk sett mindre muskelmasse enn menn, og har derfor enda mer å hente på å holde den ved like.


Holder skjelettet sterkt

I tillegg til å bevare muskelmassen er styrketrening også viktig for skjelettet ditt. Et skjelett som ikke utfordres av bevegelse mister fort styrken sin.


De beste aktivitetene for å styrke skjelettet er de som utsetter det for trykk eller støt. Trykk oppstår for eksempel under styrketrening, der motstanden skaper et press på knoklene som får dem til å danne en fastere struktur. Støt oppstår ved trening av den vektbærende varianten, som omfatter blant annet løping og hopping.


Forsøk har vist at seks måneder med regelmessige styrkeøvelser øker skjelettstyrken med to prosent. Det høres kanskje ikke så mye ut, men når det gjelder skjelettet, er et par prosent en betydelig forbedring som kan beskytte deg mot alvorlige skader.


Holder kroppen sterk og sunn!

I tillegg til å styrke skjelettet og øke muskelmassen får du en rekke andre positive gevinster som bidrar til å holde kroppen ung og sprek.


En sterkere kropp tåler større belastning, og sørger for mer energi til en aktiv hverdag. Regelmessig styrketrening vil også påvirke kroppssammensetningen. Du opparbeider deg mer muskelmasse og mindre fettmasse. På den måten bidrar styrketrening også til økt forbrenning, siden muskler forbrenner mer enn fett. Kroppen vil også få en bedre evne til å regulere blodsukkeret.


Styrketrening er viktig for å opprettholde helsen. Kroppen holder seg sterk og fast, den ser yngre ut og du vil føle deg bedre!



Kilder:

Trening.no

Volvat.no