Tren ute
Tren ute uansett vær!
Når temperaturstokken går nedover og dagene blir kortere er det lett å la joggeskoene stå på hylla. Vi gir deg tipsene som gir deg treningslyst i høstmørket.

Tren ute uansett vær

Tren ute uansett vær!


Når temperaturstokken går nedover og dagene blir kortere er det lett å la joggeskoene stå på hylla. Vi gir deg tipsene som gir deg treningslyst i høstmørket.


Tren ute

Det er lett å finne unnskyldninger for ikke å trene – og spesielt lett er det om høsten og vinteren når det er både mørkt og kaldt ute. Mange av oss velger bort treningen til fordel for sofakroken i denne perioden. Faktisk legger vi på oss en halv kilo i snitt i vinterhalvåret.


Men dette er en periode da trening er spesielt gunstig for oss fordi det gir både overskudd og energi. Og faktisk kan høsten være en super tid for utetrening om du har riktig utstyr. Vil du helst være inne, har treningsstudioene mange spennende timer å prøve ut.


Så hvordan skal du holde oppe treningsmotivasjon i høstmørket?


Lag en treningsplan

Lag en plan for hvilke dager du skal trene og hva du skal gjøre – og hold deg til den! Mange synes det er bedre å trene om morgenen eller rett etter jobb, fordi det er vanskeligere å dra seg opp fra sofaen om kvelden når du er sliten etter arbeidsdagen.


Et annet tips er å legge inn treningen som en naturlig del av dagen din. Skal du besøke venner eller bor du nært nok jobben, kan du kombinere transport med en jogge- eller sykkeltur.


For å komme deg ut kan det også være smart å lage bindende avtaler med andre. Det er hyggelig å kombinere trening med å være sosial. Å melde seg inn i en lokal treningsgruppe er et annet alternativ.


Ha riktig utstyr

Liker du å trene ute, er det ingen grunn til å slutte med det når høsten kommer. Men det er viktig å være riktig kledd og skodd!


Skal du ut på løpetur anbefales det færrest mulig klær. Har du for mye klær på er det lett å bli kald og våt. Syntetisk fiber og ull er bedre enn bomull. Det er greit å være litt kald i begynnelsen, for etter hvert blir du varm og da er det behagelig med mindre klær.


Om vinteren kan det også være nyttig med hodelykt og pigger eller piggsko.


Prøv noe nytt

Dersom favorittsporten din er en utendørsaktivitet, men du simpelthen ikke orker å trene ute når det er kaldt, kan du benytte muligheten til å prøve noe nytt. Test en ny time på treningsstudio.


Ellers er det også mulig å ta med aktiviteter innendørs. Du kan jo for eksempel både sykle og springe inne!


Ha et mål

Hva er det du ønsker med treningen. Å sette seg realistiske mål for treningen kan være en god motivasjon. Du kan både ha kortsiktige mål som å løpe 5 km, sykle til jobben osv. og et hovedmål, som for eksempel å klare å gå opp den fjelltoppen innen neste sommer, løpe maraton e.l.


Å ha en motivasjon gjør det lettere å lykkes. Å ha et mål øker både innsatsen og utholdenheten. Men det er viktig at målet er attraktivt for deg, slik at du ikke mister motet underveis.


Ha en god treningshøst!


Ref. PP-CLV-NOR-0228