Dette bør du vite om omega-3
Dette bør du vite om omega-3!
Ikke alt fett er usunt! Faktisk er noen fettsyrer grunnleggende for viktige funksjoner i kroppen vår - spesielt for hjerte, hjerne og øyne. Omega-3 er en av disse typene fettsyrer.

Dette bør du vite om omega-3

Dette bør du vite om omega-3


Ikke alt fett er usunt! Faktisk er noen fettsyrer grunnleggende for viktige funksjoner i kroppen vår - spesielt for hjerte, hjerne og øyne. Omega-3 er en av disse typene fettsyrer.


Dette bør du vite om omega-3

Mange tror fett er vår største fienden når det gjelder å holde vekta. Men det er faktisk ikke sunt å kutte ut alt fett fra kosten vår. Fettstoffer har flere viktige oppgaver i kroppen og noen fettsyrer er essensielle, det vil si at det er nødvendig for oss å få disse gjennom kosten.


Omega-3-fettsyrer hører til disse gunstige stoffene – særlig variantene EPA og DHA er av stor betydning for hjerte, hjerne og syn.


Dessuten må cellene våre ha omega-3 for å bygge cellemembraner. Dette er viktig for at cellene skal fungere optimalt, noe som er med på å støtte kontrollen av tusenvis av funksjoner i kroppen vår.


Forskning

Ny forskning med fokus på de positive helseeffektene av omega-3-fettsyrer for hjerte, hjerne og øye publiseres jevnlig. Forskningsresultatene synliggjør de positive helseeffektene omega-3-fettsyrer har for vitale kroppsfunksjoner. Studier viser at kosttilskudd og inntak av matvarer rike på omega-3-fettsyrer bidrar til at du kan opprettholde god helse i hjerte, hjerne og øyne.


Hjerte

EPA og DHA omega-3-fettsyrer er strukturelle komponenter i cellene i hjertet ditt, og vi lærer fortsatt om alle de gode helsemessige effektene de har på hjertet. Som en del av en sunn livsstil kan omega-3-fettsyrer være med på å, bidra til sunne triglyseridnivåer i blodet.


Hjerne

Akkurat som at kalsium er viktig for å bygge sterke bein, så bidrar omega-3 fettsyren DHA til å opprettholde hjernens normalfunksjon. DHA utgjør en stor prosent av hjernen vår og bidrar til å støtte hjernens helse.


Øyne

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til god øyehelse i befolkningen gjennom voksenlivets faser. DHA er nemlig en viktig komponent i øyets netthinne og bidrar til å opprettholde synets normalfunksjon.


Gode kilder

De vanligste kildene til EPA og DHA omega-3-fettsyrer er fet fisk som laks, tunfisk, torskelever, sardiner og makrell og omega-3-tilskudd. Det er en vanlig misoppfatning at fisk er den opprinnelige kilden til omega-3-fettsyrer. Men det er faktisk mikroalger i fiskenæringskjeden som gjør at fisken blir rik på EPA og DHA.


-Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA/DHA.

-Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg.


Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til vedlikehold av normale triglyseridnivåer i blodet. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 2 gram DHA i kombinasjon med EPA. Et samlet daglig inntak av EPA og DHA bør ikke overstige 5 g.



Kilde: Global Organization for EPA and DHA Omega 3s (GOED)