Kapsel
EPA og DHA – de viktige fettsyrene
Du har kanskje hørt om Omega-3 fettsyrene DHA og EPA. Men vet du hva de gjør i kroppen?

EPA og DHA – de viktige fettsy

EPA og DHA – de viktige fettsyrene


Du har kanskje hørt om Omega-3 fettsyrene DHA og EPA. Men vet du hva de gjør i kroppen?


Kapsel

De langkjedede fettsyrene EPA og DHA finnes i hjernen og øynene dine og er nødvendig for at hjertet skal fungere normalt. Disse stoffene ligner litt på lange buktende slanger, men på forskerspråket heter de umettede omega-3 fettsyrer.


Fordi DHA og EPA er lange og tynne, kan de bøye og tøye seg. Ifølge forskning.no er det disse bevegelsene som gjør at DHA, som er lengst, brukes i øynene og hjernen din.


DHA er viktig for synet

Øyets netthinne med tapper og staver består av over 60% fett, mens hele øyet består av rundt 20% fett. DHA er en av komponentene i øyets netthinne.


I øynene finnes et annet viktig stoff som heter rhodopsin som sender signaler til hjernen. Fordi de slangelignende DHA-fettsyrene kan flytte på seg, hjelper de rhodopsinet med å bevege seg raskt så det kan være klart til å ta imot nye lyssignaler. Dermed er de med på å opprettholde et godt syn.


Hjelper hjernen

Også i hjernen hjelper DHA til med at alt går som det skal. Mellom hjernecellene går det millioner av beskjeder hvert eneste sekund, og de bøyelige DHA-fettsyrene hjelper hjernecellene til å jobbe lynraskt.


Både omega 3- fettsyrer og omega-6 fettsyrer er viktige for hjernens struktur og funksjon, og det er vesentlig at inntaket av disse fettsyrene er tilstrekkelig og balansert.


Omega 3 for hjertet

EPA og DHA omega-3-fettsyrer er strukturelle komponenter i cellene i hjertet ditt, og vi lærer fortsatt om alle de gode helsemessige effektene de har på hjertet.


Som en del av en sunn livsstil kan omega-3-fettsyrer være med på å bidra til sunne triglyseridnivåer i blodet.


Kroppens behov

ALA er en annen omega-3 fettsyre. Kroppen kan ikke produsere denne fettsyren selv, og trenger tilførsel via kostholdet. ALA stammer fra planteriket, og du finner den blant annet i lin- og chiafrø.


Kroppen din kan produsere begrensede mengder av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA dersom du spiser ALA, men konversjonsraten er lav. Faktisk kan så lite som 1 prosent av ALA fettsyren du spiser bli konvertert til EPA og DHA i kroppen din.

Derfor må du spise fet fisk og annen sjømat, samt matvarer som er tilsatt disse omega-3 fettsyrene for å dekke kroppens behov.


  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.
  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til vedlikehold av normale triglyseridnivåer i blodet. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 2 gram DHA i kombinasjon med EPA. Et samlet daglig inntak av EPA og DHA bør ikke overstige 5 g.


Kilder: Forskning.no

Ref. PP-FRI-NOR-0298