vann
Omega-3 er sunt året rundt!
Kroppen din kan kun omdanne små mengder omega-3 til EPA og DHA, og behøver derfor tilførsel via kostholdet året rundt. Så ikke glem å spise din daglige dose av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, også på sommeren!

Omega-3 er sunt året rundt!

Omega-3 er sunt året rundt!


Kroppen din kan kun omdanne små mengder omega-3 til EPA og DHA, og behøver derfor tilførsel via kostholdet året rundt. Så ikke glem å spise din daglige dose av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, også på sommeren!


vann

Måneder som inneholder bokstaven R

Lenge var huskeregelen at du bare trenger å ta tran i måneder med navn som inneholder bokstaven R. Denne anbefalingen var basert på at tran i gamle dager var hovedkilden til vitamin D.


Om sommeren danner kroppen vitamin D når den blir utsatt for sollys, det var derfor hovedsakelig anbefalt å ta tran i vinterhalvåret. Mange setter fortsatt likhetstegn mellom tran og omega-3, og tror derfor at man bare trenger omega-3 i vinterhalvåret. Men slik er det altså ikke!


Myndighetenes anbefalinger av omega-3

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd å sikre et tilstrekkelig inntak av omega-3 fordi kroppen har god nytte av disse fettsyrene. Ved jevnt og trofast inntak av de langkjedete omega-3 fettsyrene EPA og DHA vil man oppnå de positive helsegevinstene disse essensielle fettsyrene gir hjerte- og karsystemet, hjernen og synet vårt.


Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Kroppen din har dessverre ikke et lager av omega-3 som den kan tære på, og den kan heller ikke omdanne tilstrekkelig mengder EPA og DHA fra andre omega-3 fettsyrer. Derfor har den nytte av jevn tilførsel av disse sunne marine fettsyrene gjennom kostholdet, både vinter og sommer!


Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA/DHA.

Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.



Kilder:

Helsedirektoratet

European Food Safety Authority (EFSA)