Omega-3 guiden
Omega-3 guiden
Vi gir deg de beste kildene til omega-3 fettsyrene! Omega-3 er en gruppe med essensielle fettsyrer som kroppen trenger jevnlig, men ikke lager nok av selv. Vi er derfor avhengige av å få tilført fettsyrene gjennom kostholdet vårt.

Omega-3 guiden

Omega-3 guiden


Vi gir deg de beste kildene til omega-3 fettsyrene! Omega-3 er en gruppe med essensielle fettsyrer som kroppen trenger jevnlig, men ikke lager nok av selv. Vi er derfor avhengige av å få tilført fettsyrene gjennom kostholdet vårt.


Omega-3 guiden

Den korte omega-3 fettsyrene kaller vi for planteomega-3. Disse finnes hovedsakelig i planter og dyr fra landbruket, med høyest nivå i en del planteoljer. De lange omega-3 fettsyrene kaller vi marin omega-3. Disse kommer nesten utelukkende fra havet - i fisk og annen sjømat, samt i tran og fiskeoljekapsler.


Omega-3 – godt for hjerte, hjerne og syn viser forskning

Det er de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA, som dokumentert effekt på helsen vår.


Omega-3 er et av de næringsstoffene det har blitt forsket mest på. Faktisk finnes det så mange som 27 000 publiserte studier om omega-3. Det er bred enighet om at EPA og DHA er godt for hjerte, hjerne og syn.


Omega-3 – også for gravide og ammende

Et kosthold rikt på omega-3 er også anbefalt til gravide og ammende. Omega-3-fettsyren DHA bidrar til normal utvikling av øynene og hjernen hos både fostre og diende spedbarn.


Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 200 mg DHA, i tillegg til det anbefalte daglige inntaket av omega-3-fettsyrer for voksne som er minimum 250 mg EPA og DHA.


Omega-3 fra fisk er best

Ved å spise fet fisk to til tre ganger i uken dekker du behovet ditt for omega-3. En middagsporsjon er ofte rundt 200 g. Til sammenligning må du spise opp til 100 ganger mer omega-3 fra vegetabilske kilder enn fra marine kilder.


Makrell inneholder aller mest omega-3. Å bruke fiskepålegg som makrell i tomat er derfor en ypperlig måte å få dekket behovet for omega-3 for både store og små. Faktisk er en brødskive med pålegget nok til å dekke dagsbehovet!


Laks inneholder også mye omega-3. Ifølge NRK vil sju fiskepinner gir samme mengde marin omega-3 som en munnfull laks. Og en munnfull laks vil inneholder nesten 28 ganger mer marin omega-3 enn fiskegrateng.


Tunfisk, torskelever og sardiner er andre gode omega-3 kilder.


Andre kilder til omega-3

Er du ikke glad i fet fisk er det imidlertid mulig å inkludere omega-3 fra andre kilder i kostholdet.


I tillegg til omega-3 kapsler og tran finnes det brød, kaviar, leverpostei, smør, appelsinjuice og yoghurt som er tilsatt de sunne omega-3 fettsyrene. Sjekk etiketten, og vær sikker på at du velger et tilskudd eller matvarer som inneholder EPA og DHA.


Linfrø og linfrøolje inneholder mye omega-3. Linfrø kan du for eksempel bruke i brødbaksten eller drysse over müslien. Linfrøolje kan også brukes i brødbakst eller for eksempel i salatdressing.


Selv om de fete fiskearter inneholder mer omega-3 enn magre arter, kan også mager fisk bidra vesentlig til omega-3 inntaket.


Omega-3 kapsler

Flere velger å spise omega-3 kapsler eller ta tran som en supplement til kostholdet,for å få dekket det daglige inntaket av marine omega-3 fettsyrer.


Husk at kapsler fra fiskeolje og andre marine kilder kan inneholde vidt forskjellige mengder med omega-3. En kapsel av et merke kan tilsvare samme mengde omega-3 som 4-5 kapsler fra et annet. Det er derfor viktig å sjekke innholdsfortegnelsen på boksen og den anbefalte doseringen.


Bærekraftig omega-3 av høy kvalitet

Som en del av Pfizer-konsernet er Vesterålens Naturprodukter (VNP) medlem av Global Organization for EPA and DHA omega-3S (GOED).


GOED består av markedets fremste produsenter og leverandører av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, og setter en høy etisk standard for sine medlemmer. Du kan derfor være helt trygg på at våre omega-3 produkter holder en svært høy kvalitet!


Sertifisert av Friend of the Sea

I tillegg er flere av våre omega-3 produkter nå også sertifisert av "Friend of the Sea" - en ledende internasjonal sertifisering for produkter som stammer fra bærekraftig fiskeri og havbruk. Vi i VNP bryr oss om miljøet, og er stolte over at vår Fri Flyt serie passerte nåløyet for Friend of the Sea-sertifiseringen!



Omega-3-fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. Omega-3-fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.


Kilder: Helsedirektoratet, NIFES