Fiske
Spis Fri Flyt også på sommeren!
Lenge var huskeregelen at du bare trenger å ta tran i måneder med navn som inneholder bokstaven R. Denne anbefalingen var basert på at tran i gamle dager var hovedkilden til vitamin D. Det man da ikke visste var at omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til normal funksjon av hjerte, hjerne og syn. Så ikke glem å spise din daglige dose Fri Flyt Omega-3, også på sommeren!

Spis Fri Flyt også på sommeren

Spis Fri Flyt også på sommeren!


Lenge var huskeregelen at du bare trenger å ta tran i måneder med navn som inneholder bokstaven R. Denne anbefalingen var basert på at tran i gamle dager var hovedkilden til vitamin D. Det man da ikke visste var at omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til normal funksjon av hjerte, hjerne og syn. Så ikke glem å spise din daglige dose Fri Flyt Omega-3, også på sommeren!


Fiske

Vitamin D er sunt på sommeren også

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Dersom soleksponeringen blir for liten er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Det er få matvarer som inneholder vitamin D. Fet fisk, vitamintilskudd og matvarer tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.


Det er større sannsynlighet for at du har lavere vitamin D status dersom du:

1. Dekker deg til når du oppholder deg i solen eller bruker solfaktor 8 eller mer. Solfaktor blokkerer nemlig effektivt UVB-strålene kroppen trenger for å produsere vitamin D.


2. Har mørk hud. Mørkere hud inneholder nemlig melanin, et stoff som begrenser hudens produksjon av vitamin D når den kommer i kontakt med solstråler.


3. Lever i områder som er mer enn 20 breddegrader fra ekvator. Solen på våre breddegrader er ikke sterk nok til at kroppen kan produsere tilstrekkelig med D-vitamin mellom oktober og april.


4. Lever i et område med mye smog og forurensning som blokkerer solens UVB-stråler.


5. Er overvektig. Kroppen vår lagrer vitamin D i fettlaget. Ironisk nok vil overflødig kroppsfett trekke til seg D-vitaminene, og gjør dem dermed utilgjengelig for benvevet og andre viktige funksjoner. Jo mer kroppsfett man har, jo mindre tilgjengelig vitamin D finnes det for resten av kroppen.


6. Er over 60 år. Ettersom du blir eldre reduseres kroppens evne til å produsere vitamin D når den blir utsatt for sollys. Helsedirektoratet anbefaler eldre personer som er lite ute i dagslys å ta et tilskudd med 10µg vitamin D per dag, i tillegg til inntaket fra kostholdet.


7. Er et spebarn. Selv om huden kan lage vitamin D når solen skinner, trenger barn – og mange voksne – ekstra tilskudd av dette vitaminet. Helsedirektoratet anbefaler at alle spebarn bør få vitamin D tilskudd daglig fra de er 4 uker gamle.


I følge Helsedirektoratet er anbefalt å innta 10 mikrogram vitamin D per dag for voksne og barn over 2 år. Dette gjelder også for spedbarn, gravide og ammende. Etter fylte 75 år økes anbefalingen til 20 mikrogram om dagen. Anbefalingen er den samme på sommeren som resten av året.


Omega-3 er like sunt hele året!

Kroppen vår er altså i stand til å produsere vitamin D når den utsettes for sollys. Det er dessverre ikke tilfelle for omega-3. Kroppen vår kan kun produsere beskjedne mengder omega-3, og behøver tilførsel via kostholdet – året rundt!


Ved siden av kosttilskudd er fet fisk som laks, tunfisk, makrell, kveite og sild den beste kilden til omega-3. Helsedirektoratet anbefaler oss å spise to til tre fiskemåltider i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje. Sommer som vinter!


Omega-3 er blant de viktigste fettsyrene vi har i kroppen, og bidrar til normal funksjon i viktige deler av kroppen; nemlig hjerte, hjerne og syn.


Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon, mens DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA for hjertet, og 250 mg DHA for hjerne og syn.



Kilde:

Vitamin D: What You Need to Know

Nasjonalt råd for ernæring; tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen

Helsedirektoratet: Informasjonsbrosjyre om vitamin D-dråper