Syn
Visste du dette om omega-3?
Du har garantert fått med deg at omega-3 er sunt, og at du får det i deg ved å spise fet fisk eller ta et tilskudd med fiskeolje. Men visste du at omega-3 egentlig er en samlebetegnelse for flere forskjellige fettsyrer – som alle har forskjellige egenskaper?

Visste du dette om omega-3?

Visste du dette om omega-3?


Du har garantert fått med deg at omega-3 er sunt, og at du får det i deg ved å spise fet fisk eller ta et tilskudd med fiskeolje. Men visste du at omega-3 egentlig er en samlebetegnelse for flere forskjellige fettsyrer – som alle har forskjellige egenskaper?


Syn

Det finnes flere forskjellige typer omega-3. De 3 viktigste typene er EPA, DHA og ALA.


ALA - en essensiell fettsyre

ALA er det vi kan kalle en essensiell fettsyre. Det betyr at kroppen ikke kan produsere denne fettsyren selv, og trenger tilførsel via kostholdet. ALA stammer fra planteriket, og du finner det blant annet i lin- og chiafrø.


ALA kan i store doser (daglig inntak på 2 gram) ha en positiv innvirkning på kolesterolnivået i blodet ditt.


EPA og DHA – godt for hjerte, hjerne og syn

Omega-3 er et av de næringsstoffene det har blitt forsket mest på. Faktisk finnes det så mange som 27 000 publiserte studier om omega-3. Det er bred enighet om at de langkjedede fettsyrene EPA og DHA er godt for hjerte, hjerne og syn.


Kroppen din kan produsere litt av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA dersom du spiser ALA, men konversjonsraten er veldig lav. Faktisk kan så lite som 1 prosent av ALA fettsyren du spiser bli konvertert til EPA og DHA i kroppen din. Derfor må du spise fet fisk og annen sjømat, matvarer som er tilsatt disse omega-3 fettsyrene, eller et kosttilskudd for å dekke kroppens behov for disse viktige fettsyrene.


Spis riktig omega-3

Siden kroppen din ikke kan produsere nok EPA og DHA selv om du spiser ALA er det viktig å være oppmerksom på hvilke omega-3 fettsyrer du får i deg. Det beste er å spise marine omega-3 fettsyrer «rett fra kilden». Fet fisk som laks, tunfisk, makrell, sild og torskelever er alle gode kilder til EPA og DHA. Annen fisk, skalldyr og alger inneholder også EPA og DHA, men i små mengder.


Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig kan du få i deg de sunne omega-3 fettsyrene gjennom å spise et kosttilskudd eller matvarer som er beriket med omega-3. Sjekk etiketten, og vær sikker på at du velger et tilskudd eller matvarer som inneholder EPA og DHA.



EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA/DHA. DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg. ALA bidrar til et normalt kolesterolnivå. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 2 gram.



Kilder:

GOED Omega 3

European Food Safety Authority (EFSA)