Derfor bør du spise antioksidanter
Derfor bør du spise antioksidanter
Antioksidanter finner du i en del frukt og grønnsaker. Særlig bær har mye antioksidanter.

Derfor bør du spise antioksida

Derfor bør du spise antioksidanter


Antioksidanter finner du i en del frukt og grønnsaker. Særlig bær har mye antioksidanter.


Derfor bør du spise antioksidanter

Antioksidanter er en fellesbetegnelse på en rekke ulike stoffer som omfatter vitaminer, mineraler og fargestoffer i frukt og grønt. Antioksidantene er med på å beskytte kroppen vår mot frie radikaler som kan føre til oksidativt stress, en form for skadelig oksidasjon som kan oppstå i kroppen.


Noen eksempler på antioksidanter er blant annet C-, E- og A-vitamin, betakaroten og selen, som alle er stoffer vi får i oss gjennom maten.


Spis rikelig med frukt og grønt

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser rikelig med grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og andre matvarer som inneholder mange ulike typer antioksidanter. Slike matvarer inneholder faktisk flere tusen ulike typer antioksidanter, - fra plyfernoler og flavonoider til karotenoider og sulfider m.m.


Det er imidlertid ingen konkrete anbefalinger om hvor stort inntaket av antioksidnater bør være, men det kan være lurt å være oppmerksom på hvilke matvarer som er spesielt rike på antioksidanter og inkludere disse i kostholdet.


Faktisk er det ganske store forskjeller i konsentrasjon av antioksidanter mellom ulike planter vi spiser. Mange krydderplanter har for eksempel mye høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønt. Også bær har ofte høyere konsentrasjon av antioksidanter enn frukt og grønnsaker.


Overraskende

Noen av matvarene med et høyt innhold av antioksidanter er kanskje litt overraskende for en del av oss. B��de vin, grønn te, kaffe og mørk sjokolade tilhører nemlig denne gruppen.


Kaffe inneholder mange polyfenoler. Forskning viser at kaffe faktisk står for rundt 60% av antioksidantene vi får i oss i det norske kostholdet.


Mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold inneholder flavonoider. Sikkert en god nyhet for mange av oss som synes livet er bedre med litt sjokolade.


Også nyper, valnøtter og solsikkefrø har et høyt antioksidantinnhold.


Grønnsaker og bær

Når det gjelder frukt og grønt er det mye å velge fra. Spis gjerne mørkegrønne grønnsaker, spesielt brokkoli, spinat og grønnkål. Også rødkål, chilipepper, paprika, rødbeter og ingefær er gode kilder til antioksidanter.


Granateple inneholder mye antioksidanter. Det gjør også sitrusfrukter, druer, plommer, ananas, dadler og kiwi.


Når det gjelder bær er det bare å fråtse i bær som blåbær, krekling, bjørnebær, solbær, tyttebær og ville jordbær.


Blåbær er en favoritt for mange og er en av de beste kildene til antioksidanter blant bærene, med med mer enn 5 mmol antioksidanter per 100 gram. Også amerikanske, dyrkede blåbær har et høyt innhold. De aktive antioksidantene i blåbær kalles antocyanosider og flavonoider, og er blant annet med å gi bærene den blå fargen.


Argus med blåbærekstrakt

Det finnes også kosttilskudd med antioksidanter. Argus er et kosttilskudd med blåbærekstrakt, og har lenge vært et av våre mest populære produkter. Med Argus får du et tilskudd av antioksidanter, vitaminer og mineraler.


I tillegg til blåbær inneholder Argus lutein, som er et pigment i karotenoid-familien. På samme måte som antocyanosider og flavonoider gir farge til blåbær, gir lutein gulfarge til blant annet fløyelsblomsten.


Argus inneholder også vitamin A og sink som bidrar til synets normale funksjon, selen som bidrar til en normal funksjon av immunforsvaret og vitamin E som bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.


Kilde: Helsedirektoratet, Forskning.no, Universitet i Oslo


Ref. PP-STX-NOR-0049