Derfor bør du spise blåbær!
Derfor bør du spise blåbær!
Å spise blåbær regelmessig er godt for kroppen. Norske ernæringseksperter har kåret blåbær til en av de fem sunneste matvarene du kan spise. Og ingen grunn til å fortvile over at blåbærsesongen er over - frosne bær er nemlig et utmerket alternativ fordi de beholder det samme næringsinnholdet.

Derfor bør du spise blåbær!

Derfor bør du spise blåbær!


Å spise blåbær regelmessig er godt for kroppen. Norske ernæringseksperter har kåret blåbær til en av de fem sunneste matvarene du kan spise. Og ingen grunn til å fortvile over at blåbærsesongen er over - frosne bær er nemlig et utmerket alternativ fordi de beholder det samme næringsinnholdet.


Derfor bør du spise blåbær!

Høyt nivå av flavanoider

Det lille blå bæret, som er Norges vanligste viltvoksende bærslag inneholder mye C-vitaminer og antioksidanter. Det finnes en rekke stoffer som betegnes som antioksidanter. Blåbær inneholder mye av den typen vi kaller flavanoider.


I Østen er grønn te er en av de viktigste flavonoidkildene i kostholdet.


Antocyaniner - fargestoffene som fører til at visse frukter og grønnsaker er blå, røde eller lilla - hører til stoffgruppen flavanoider. Antocyaninnholdet i blåbær er høyere enn i både jordbær, bringebær og tranebær.


Beskytter kroppens celler

Reaktive oksygenforbindelser, som frie radikaler, dannes hele tiden i kroppen som et biprodukt når produksjonen av skadelige oksygenforbindelser blir høyere enn det kroppen klarer å bryte ned ved egen hjelp, dannes det oksidativt stress, som er en form for skadelig oksidasjon.


Noen vitaminer og en del andre stoffer i maten kalles antioksidanter fordi de kan motvirke oksidativt stress på grunn av frie radikaler. Alle kroppens celler og organer må beskyttes mot skadelig oksidasjon. Vitamin E og selen er eksempler på slike stoffer.


For syn og immunforsvar

I dag finnes det også kosttilskudd som benytter seg av de mange gode stoffene som finnes i blåbær.


Argus fra Vesterålen Naturprodukter er et kosttilskudd med blåbærekstrakt, kombinert med lutein, sink og selen, vitamin A og vitamin E. Vitamin A, sink og selen bidrar til å opprettholde normalt syn og til immunsystemets normale funksjon. Vitamin E og selen bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress.


Kilder:
Helsedirektoratet
Opplysningskontoret for Frukt og Grønt
Norsk Opplysningskontor for Helsekost
forskning.no


Ref. PP-STX-NOR-0048