Dette burde du vite om vitamin D
Dette burde du vite om vitamin D
Som næringsstoff er vitamin D i en klasse helt for seg selv. Vitamin D er nemlig egentlig et hormon kroppen din produserer når huden blir utsatt for ultrafiolette stråler (UVB) fra solen. Vitamin D er klassifisert som et fettløselig vitamin.

Dette burde du vite om vitamin

Dette burde du vite om vitamin D


Som næringsstoff er vitamin D i en klasse helt for seg selv. Vitamin D er nemlig egentlig et hormon kroppen din produserer når huden blir utsatt for ultrafiolette stråler (UVB) fra solen. Vitamin D er klassifisert som et fettløselig vitamin. Det betyr at D-vitaminene du spiser, eller kroppen produserer, kan oppbevares en begrenset periode i kroppens fettlag for senere bruk.


Dette burde du vite om vitamin D

Fordeler med vitamin D

Vitamin D bidrar til kroppens opptak av kalsium fra mat og kosttilskudd, og regulerer kalsiumets bevegelser inn og ut av benvevet i kroppen din. I tillegg bidrar vitamin D til et normalt immunforsvar og en normal muskelfunksjon.


Hvor mye vitamin D trenger du?

Helsedirektoratet anbefaler alle voksne og barn over 2 år å innta 10 mikrogram vitamin D per dag. Dette gjelder også for spedbarn, gravide og ammende. Etter fylte 75 år økes anbefalingen til 20 mikrogram om dagen.


Hvordan får du i deg nok vitamin D?

Du kan tilføre kroppen vitamin D ved å oppholde deg i solen, spise fet fisk eller et kosttilskudd. Sterkt sollys trigger D-vitaminproduksjon i huden din. Deretter gjør leveren, nyrene og cellene i kroppen dette om til den mest aktive formen av vitamin D; nemlig vitamin D3.


Det er flere faktorer som påvirker kroppens D-vitamin status:

1. Om du dekker deg til når du oppholder deg i solen, eller bruker solfaktor 8 eller mer. Solfaktor blokkerer nemlig effektivt UVB-strålene kroppen trenger for å produsere vitamin D.


2. Om du har mørk eller lys hud. Mørkere hud inneholder nemlig melanin, et stoff som begrenser hudens produksjon av vitamin D når den kommer i kontakt med solstråler.


3. Hvor du bor. Solen på våre breddegrader er ikke sterk nok til at kroppen kan tilstrekkelig produsere D-vitamin mellom oktober og april.


4. Om du er overvektig. Kroppen vår lagrer vitamin D i fettlaget. Ironisk nok vil overflødig kroppsfett trekke til seg D-vitaminene, og gjør dem dermed utilgjengelig for benvevet og andre viktige funksjoner. Jo mer kroppsfett man har, jo mindre tilgjengelig vitamin D finnes det for resten av kroppen.


5. Hvor gammel du er. Ettersom du blir eldre minsker kroppens evne til å produsere vitamin D når den blir utsatt for sollys. Eldre som oppholder seg innendørs eller dekker seg til i solen står i fare for å få D-vitaminmangel.


Vitamin D i mat og kosttilskudd

Hovedkilden til vitamin D i mat er fet fisk som laks, makrell, kveite og sild samt lever og egg. I tillegg tilsettes melk av typen ekstra lett, margarin og smør vitamin D. For å dekke ditt daglige behov for vitamin D gjennom kostholdet kan du:


Spise ca. 107 gram laks (10 mikrogram)

Spise 2 kokte egg, 45 gram røkelaks, 20 gram smør eller margarin og drikke 3 glass ekstra lett melk (10,5 mikrogram)


Spise 2 porsjoner makrell i tomat, 30 gram gravlaks, 15 gram smør eller margarin og drikke 4 glass ekstra lett melk (10 mikrogram)


Kosttilskudd er også et alternativ for å sikre at man får dekket det daglig anbefalte inntaket av vitamin D.


Alle omega-3 produktene fra Vesterålens Naturprodukter inneholder vitamin D. Spiser du 3 kapsler Fri Flyt Omega-3 per dag får du i deg 7,5 mikrogram vitamin D, i tillegg til det du får i deg gjennom maten du spiser.



Kilde:

Caltrate: Vitamin D - What You Need to Know