Immunforsvaret
Vitamin C – godt for immunforsvaret
Mange av oss har vokst opp med kunnskapen om at appelsin inneholder vitamin C, og at vitamin C er godt for immunforsvaret. Stemmer det? Og hvor mye av vitaminet bør du få i deg? Her er alt du trenger å vite om vitamin C!

Vitamin C – godt for immunfors

Vitamin C – godt for immunforsvaret


Mange av oss har vokst opp med kunnskapen om at appelsin inneholder vitamin C, og at vitamin C er godt for immunforsvaret. Stemmer det? Og hvor mye av vitaminet bør du få i deg? Her er alt du trenger å vite om vitamin C!


Immunforsvaret

Hva er det godt for?

Vitamin C, også kalt askorbinsyre, tilhører gruppen vannløselige vitaminer. C-vitaminets hovedfunksjon i kroppen er å fungere som et koenzym (hjelpestoff) i kroppens produksjon av kollagen. Kollagen er et protein som blant annet finnes i kroppens bindevev, blodkar, brusk og bein.


Vitamin C er også en antioksidant som beskytter cellene mot oksidativt stress, er bra for immunforsvaret og nødvendig for å opprettholde ditt energinivå.


I tillegg bidrar vitamin C til kroppens opptak av jern. Måltidets sammensetning påvirker utnyttelsen av jern i kostholdet og tilgjengeligheten øker hvis kostholdet inneholder rikelig med vitamin C, kjøtt eller fisk.


Hvor mye bør du spise?

Helsedirektoratet anbefaler at alle mellom 14 og 75 år får i seg cirka 75 mg vitamin C hver dag gjennom kostholdet. For gravide økes anbefalingen til 85 mg, og for ammende er den 100 mg. De anbefalte mengdene skal dekke kroppens behov og danne grunnlaget for god helse.


Naturlige kilder til vitamin C

Vitamin C kan ikke dannes i menneskekroppen, og må tilføres i mat og drikke. Mange dyr kan selv danne dette vitaminet fra glukose og galaktose, men mennesket er en av de få artene som ikke kan produsere stoffet. Vi mangler nemlig et nødvendig enzym for denne prosessen.


De viktigste naturlige kildene til vitamin C er:

  • Frukt. Særlig appelsin og andre sitrusfrukter som kiwi, sitron og lime.
  • Bær som jordbær, solbær, multer og nyper.
  • Grønnsaker som paprika, brokkoli, kålrot, spinat og tomat.
  • Enkelte urter, som f.eks. kruspersille.

Så da stemmer altså barnelærdommen både når det gjelder at appelsiner inneholder mye vitamin C og at vitamin C er godt for immunforsvaret!


Vitamin C:

bidrar til immunforsvarets normale funksjon

bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress

bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for normal funksjon av brusk, skjelett, blodar, hud, tenner og gommer

bidrar til å øke kroppens opptak av jern

bidrar til å redusere tretthet og utmattelse



Kilder:

Helsedirektoratet; Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.