Disse dårlige vanene bør du droppe
Disse dårlige vanene bør du droppe
Blir du bevisst på hva som er uvanene dine, er det mye lettere å kvitte seg med dem. Her er noen av de vanligste fellene.

Disse dårlige vanene bør du...

Disse dårlige vanene bør du droppe


Blir du bevisst på hva som er uvanene dine, er det mye lettere å kvitte seg med dem. Her er noen av de vanligste fellene.


Disse dårlige vanene bør du droppe

Noen vaner er dårligere enn andre. Særlig de som er knyttet til en usunn livstil mange å bli kvitt. Men det er ikke alltid like lett å endre på noe som du har blitt vant til å gjøre over mange år.


Dessuten henger dårlige vaner ofte sammen med andre ting vi gjør. For eksempel er det mange av oss som liker å kose oss med godteri eller potetgull foran TV.

Ofte skal det mindre til enn vi tror for å endre på disse vanene!


Droppe frokosten

Flere av oss har lært at frokosten er dagens viktigste måltid. Likevel er det mange som dropper den. Det er for så vidt debatt om det virkelig er det viktigste måltidet, men mye tyder på at frokosten absolutt er viktig. Frokost gjør oss klare til å prestere både fysisk og psykisk gjennom dagen.


Det er blant annet påvist at elever som spiser regelmessig frokost er mindre hyperaktive, har mindre skolefravær og får bedre karakterer enn elever som ikke spiser frokost. Mange mener også at det å spise frokost om morgenen gir bedre måltidsvaner gjennom dagen.


For å endre denne vanen er det lurt å sette av tid slik at du kan nyte en rolig og koselig start på dagen. Planlegger du hva du skal spise kvelden før, og eventuelt gjør den klar i kjøleskapet, blir det enda enklere å endre vanen.


En fristende frokost vil også være med på å øke appetitten om morgenen. Gode og sunne frokostvalg kan for eksempel være eggerøre med røykelaks – da får du i deg både protein og omega-3.


Andre sunne alternativer kan være yoghurt naturell med hjemmelaget müsli eller frukt/bær rike på vitaminer og mineraler, eller hvorfor ikke lage en frokost-smoothie og sett i kjøleskapet kvelden før.


Sittefellen

I dag sitter de fleste av oss veldig mye gjennom dagen, både på jobb og hjemme. En felle mange av oss går i er at vi ikke kommer oss opp av hverken kontorstolen eller sofaen. Men å bevege seg er forebyggende for mange helseplager og gir oss energi.


Myndighetenes anbefalinger for fysisk aktivitet inkluderer en anbefaling om at barn, unge, voksne og eldre bør redusere stillesitting i hverdagen. Det betyr at vi må lure inn mer aktivitet i dagen vår.


Et enkelt sted å begynne for mange er å ta beina eller sykkelen fatt til jobben – eventuelt til holdeplassen for kollektivtrafikk. Gjør det som en vane å ta trappen i stedet for heisen og å gå til butikken. Kom deg ut på en liten tur i lunsjen Det er også anbefalt å strekke litt på seg hver time.


Bestem deg for at i stedet for å sette deg i sofaen når du kommer hjem for dagen, skal du gjøre en liten endring: Gå en kveldstur, pusle litt i hagen, meld deg på en ny treningstime.


Å endre en vane kan dessuten føre til at flere dårlige vaner forsvinner, som det å kose seg med potetgull foran TV.


Kaloritelling

Er du en av dem som stadig går inn for å gå ned noen kilo, og setter i gang med kaloritelling, men gir opp etter en stund fordi vekta ikke beveger seg?


Om du ønsker å gå varig ned i vekt er ikke kaloritelling den beste metoden ifølge ekspertene. Det handler nemlig mer om at man velger riktig mat med de riktige kaloriene. Dersom du får i deg for få kalorier stopper forbrenningen opp, og du kan gå glipp av viktige næringsstoffer.


Dessuten er det få som orker kaloritelling over lang tid.


Grønnsaker er eksempel på mat du kan spise i stort volum, men som har få kalorier. Derfor bør alle hovedmåltider inneholde grønt. Andre matvarer med sunt fett bidrar til en mer varig metthetsfølelse.


Teller du kalorier og spiser lite gjennom dagen, er det lettere å ta usunne valg og overspise når sulten tar overhånd. Bytt heller ut matvarer med sunnere alternativer – som kjøttdeig med karbonadedeig, velg en magrere ost osv.


Bli inne hele dagen

Utetid kan ofte bli valgt bort i en travel hverdag. Men får du for lite dagslys kan det gå ut over både helsa og humøret.


Mange av oss bruker for mye tid i rom med tett og dårlig luft i løpet av en dag. Da er det lett å miste både konsentrasjon og kreativitet. Når vi kommer ut, føler vi ofte at det letter i hodet og at humøret stiger.


Problemet for oss her i nord er at vi får for lite sollys om høsten og vinteren, og at mange av oss også tilbringer mye tid innendørs resten av året.


I Danmark viste en studie at folk som jobbet ute var i bedre humør enn folk som jobbet innendørs. Dessuten viste forskningsresultater fra Skottland at folk som sprang, syklet eller gikk tur i naturen, hadde mindre risiko for å utvikle dårlig mental helse enn folk som trente innendørs.


Sove for lite

I dag er det et stort fokus på helse, men en av de største fellene mange går i er å ikke prioritere nok søvn. Men søvn kan ha stor innvirkning på vår generelle helsetilstand.


En av kildene til dårlig søvn er en livsstil preget av mye stress og dårlige rutiner før leggetid. Derfor er det viktig å ta tak i utfordringer og problemer man har i livet på andre tider enn når du skal legge deg.


Legg deg til en vane om å stå opp rundt samme tid både i uka og i helga. Sørg for at soverommet er mørkt og har moderat temperatur. Unngå også tunge måltider eller å være sulten når du legger deg.


Det viktigste er å lytte til kroppen din og at du hviler om det trengs – og legger til rette for en god natts søvn.



Ref. PP-FRI-NOR-0406