Vinter
Helsetips i vinterkulda
Kulda og mørket her i nord kan spille inn på helsa vår. Her er seks tips for god helse i de kaldeste månedene.

Helsetips i vinterkulda

Helsetips i vinterkulda


Kulda og mørket her i nord kan spille inn på helsa vår. Her er seks tips for god helse i de kaldeste månedene.


Vinter


Får du nok D-vitamin?

Første bud for oss som lever i land med mørketid er å sørge for at vi får i oss nok D-vitaminer.


D vitamin er et essensielt vitamin vi trenger for omsetningen av kalk og fosfat i kroppen, som er viktig for et sterkt skjelett og tenner. Dessuten er D-vitamin vesentlig for at immunforsvaret skal fungere optimalt.


I sommerhalvåret får vi D-vitamin fra sola, fordi kroppen produserer D-vitaminer når huden utsettes for solens UV-stråler. Resten av året er solstrålene imidlertid for svake til at vi kan produsere nok D-vitamin – dessuten er gjerne kroppen dekket av klær.


Spiser du fisk, egg og mat som er beriket med D-vitamin som melk og matfettblandinger, får du i deg noe D-vitamin. Men for veldig mange er det lurt å ta et kosttilskudd med D-vitaminer i denne tiden.


Forebygg mot forkjølelse

Vinteren er forkjølelse- og influensasesong. Det finnes dessverre ingen kur mot forkjølelse, men noe av det viktigste du kan gjøre for å forebygge mot smitte er å ha god håndhygiene. Spesielt før du skal spise.


Trening er et annet stikkord. En undersøkelse publisert i British Journal of Sports Medicine1 i 2010, viser nemlig at trening kan være med å redusere varigheten av forkjølelsen.


Over 1000 mennesker i alderen 18 til 85 år deltok i undersøkelsen, som viser at aktive mennesker får omtrent halvert varigheten av sin forkjølelse sammenlignet med de som ikke trener.


I tillegg så forskerne at de som var fysisk aktive, ble rammet av mildere infeksjoner enn andre.


Få nok søvn

I en annen undersøkelse, publisert i legetidsskriftet Archives of Internal Medicine i USA, fant forskere ut at andelen av sengetid som du faktisk bruker til å sove, hadde en vesentlig betydning for immunforsvaret.


Dersom din søvneffektivitet er under 92%, har du så mye som 5,5 ganger større sjanse for å få en forkjølelse enn de med 98% eller mer.


Faktisk er det gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 og opprettholdelsen av god hjerte-, hjerne- og øyehelse.


Kom deg ut i dagslys

Mange føler seg også ekstra trøtte og slitne om vinteren her i nord. Det kan ha en naturlig forklaring. Mindre sollys betyr faktisk at hjernen din produserer mer av hormonet melatonin, som kan gjøre deg søvnig.


Et godt tips er derfor å få så mye utendørs dagslys som mulig. Bare en kort tur ut i lunsjen kan gjøre susen.


Spis mer næringsfulle grønnsaker

Om vinteren bør vi være ekstra påpasselige med å spise nok næringsrike grønnsaker. Vitamin C, vitamin A, vitamin B6 og folat er viktige vitaminer for kroppen, som hjelper å beskytte oss mot virus og bakterier ved å bidra til et godt immunforsvar.


Grønnsaker som inneholder disse næringsstoffene er for eksempel gulrøtter, spinat, kål, rødbeter, persillerot og pastinakk.


Men mange sliter med å få i seg nok grønt i hverdagen. Synes du det er vanskelig, er trikset å forkle dem. Spinat kan du for eksempel lett tilføye i smoothier, pannekaker og fiskeretter. Og revet gulrot er blant annet godt i bakverk, potetmos og ris.


Vær sosial

Det er ikke bare den fysiske helsa som kan bli påvirket av vinteren. En del av oss kjenner at energien og humøret generelt er lavere i mørketiden.


Det antas at 5-10 prosent av alle som bor i land med lang vinter, lider av sesongavhengig stemningsforstyrrelse - eller det vi ofte kaller vinterdepresjon. Disse tallene er imidlertid usikre. De fleste merker at humør, søvn og våkenhet er bedre i den lyse årstiden enn i mørketiden.


Noe som kan hjelpe på humøret på denne tiden av året er å være sammen med andre. Særlig de menneskene du er glad i, som gir deg påfyll og overskudd. Gå på kafe, plei interessene dine og ivareta gode vennskap også gjennom vintermånedene.


Kilder: NHI, gymgrossisten, NRK og VG.


PP-FRI-NOR-0478