Klar for nytt år og ny start!
Klar for nytt år og ny start
Mange av oss har som nyttårsforsett å bli sunnere og ha et bedre kosthold. Det er imidlertid ikke alltid like lett å holde motivasjonen oppe. Vi gir deg noen gode råd på veien.

Klar for nytt år og ny start

Klar for nytt år og ny start


Mange av oss har som nyttårsforsett å bli sunnere og ha et bedre kosthold. Kanskje ønsker du å gå litt ned i vekt eller å spise mer frukt og grønnsaker. Det er imidlertid ikke alltid like lett å holde motivasjonen oppe. Vi gir deg noen gode råd på veien.


Klar for nytt år og ny start!

Julen er full av fet mat og søte fristelser. Når nyåret kommer er mange av oss full av gode intensjoner om å starte med blanke ark og begynne med gode, sunne vaner. Men det er lett å miste motet om man sprekker, og mange faller av lasset allerede etter noen uker.


Har du lyst å få en sunnere hverdag i 2018, er det lurt å være realistisk og velge ting du ser du faktisk kan få til når dagene er travle med jobb og familie. Vi gir deg noen tips om enkle livsstilsendringer for bedre helse.


Fråts i frukt og grønt

Et grunnleggende kostholdgrep du kan gjøre for å få bedre helse er å spise mer frukt og grønnsaker.


Frukt og grønt passer både til middag, lunsj, som snacks og mellommåltid i stedet for sjokolade og kaker. Pass på alltid å ha paprika, gulrøtter, cherry-tomater e.l. lett tilgjengelig. Og dropp sjokoladen. Du kan spise 11 epler i stedet for 100 gram sjokolade!


Et tips er å kjøpe blender slik at du enkelt kan lage næringsrike grønnsakssupper og fruktsmoothier. Bær finner du i frysedisken året rundt.


Dette vil kunne gi et positivt utslag på badevekten.


Vær i bevegelse

De fleste av oss kan ha godt av å bevege oss mer i hverdagen. En av unnskyldningene for at vi ikke trener er ofte at det er vanskelig å få tid. Men de fleste av oss kan med enkle grep snike inn litt trening i de daglige rutinene.


Ta trappen i stedet for rulletrappen eller heisen. La bilen stå når du skal på butikken eller trening. Gå av et stopp tidligere når du skal til jobben. Ta en aketur ute med barna. Eller hvorfor ikke slå sammen sosialt samvær og mosjon. Gå tur sammen med venner heller enn å treffes på kafebesøk.


For å holde det gående med regelmessig trening, synes mange at det kan være motiverende å ha et mål å jobbe mot, som å gjennomføre et løp, sykkelritt e.l.


Men det aller viktigste er at du finner en treningsform du liker. De fleste treningsstudioer tilbyr en rekke ulike klasser – her er det bare å prøve seg fram. Eller kanskje vil du ta opp igjen en idrett du likte i ungdommen? Er det moro å trene, vil det være lettere å videreføre de gode vanene.


Spis fet fisk med omega 3

Kostholdet er en avgjørende viktig faktor for en sunnere livsstil. De riktige næringsstoffene i en god sammensetning vil være avgjørende for både sunnhet og kontroll på vekta.


Fisk er en kjempegod kilde til viktige vitaminer, proteiner og mineraler. Fet fisk som laks, ørret og makrell inneholder dessuten de sunne omega-3-fettsyrene som blant annet er viktig for opprettholdelse av god hjertehelse.


Faktisk er det gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 og opprettholdelsen av god hjerte-, hjerne- og øyehelse.


Spis gjerne fisk flere ganger i uka.


Omega-3, vitaminer og mineraler

Mange ønsker å ta kosttilskudd for å øke vitamininntaket. Men med så mange vitaminer og mineraler på markedet kan det være lett å bli forvirret.


Et vitamin vi ofte trenger her i Skandinavia i høst- og vinterhalvåret er D-vitamin. D-vitamin dannes i huden når den utsettes for sollys. Dersom soleksponeringen blir for liten er inntaket av ‘solvitaminet’ fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Gjennom kostholdet er fet fisk hovedkilden til D-vitamin, i tillegg er enkelte matvarer tilsatt vitamin D.


Kroppen vår kan kun produsere beskjedne mengder omega-3, og behøver tilførsel via kostholdet vårt året rundt! Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.


Immunforsvaret trenger omtanke hele året, men spesielt nå om vinteren er det lurt å være ekstra bevisst; et effektivt immunforsvar er viktig. C-vitamin bidrar til normal funksjon av immunforsvaret, samtidig som vitaminet bidrar til å redusere trøtthet og utmattelse.


Mye hurtigmat, halvfabrikater, uregelmessige måltider og ensidig kost kan føre til at vi får i oss for lite sunne næringsstoffer - og for mye sukker, salt og mettet fett. Om du ønsker et stabilt inntak av vitaminer og mineraler kan du supplere kostholdet ditt med et tilskudd av multivitaminer.


Kom i gang!

En realistisk økning av daglig mosjon og et litt mer bevisst kosthold kan gjøre en stor forskjell. Det å få dette til kan så gi en ytterligere motivasjon for å opprettholde og utvide de gode vanene.


  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon, mens DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA for hjertet, og 250 mg DHA for hjerne og syn.
  • Vitamin D bidrar til å opprettholde et normalt immunforsvar, et normalt skjelett og en normal muskelfunksjon.


Ref. PP-FRI-NOR-0356