Nyt livet om høsten
Nyt livet om høsten
Høsten trenger ikke være tungt for kropp og sjel. Gjør du noen små grep i hverdagen, kan du gå en sunn og herlig høst i møte.

Nyt livet om høsten

Nyt livet om høsten


Høsten trenger ikke være tungt for kropp og sjel. Gjør du noen små grep i hverdagen, kan du gå en sunn og herlig høst i møte.


Nyt livet om høsten

Mange av oss blir litt nedfor når sommeren er forbi og høstmørket kommer. Plutselig er det tyngre å komme seg opp av senga, vi blir mer passive og ligger helst på sofaen når kvelden kommer.


Men det er mye du selv kan gjøre for å løfte humør og energinivået. Vi gir deg tipsene for mer overskudd, og en sunn og trivelig høst.


Mørket er bra for søvn!

Mørkere kvelder kan faktisk være bra! For mange er det vanskeligere å sovne på sommeren. Men om høsten blir det tidligere mørkt og da er det som regel lettere å sovne. Dessuten sover mange dypere når soverommet er ordentlig mørkt.


Akkurat som mat og mosjon, er søvn viktig for at kroppen og hjernen skal fungere godt. Søvn gir oss energi slik at vi fungerer bedre i hverdagen.


Få nok D-vitamin!

Mangel på sollys gjør at vi her i nord får mindre D-vitamin i vinterhalvåret. Da er det viktig å være obs på å få nok D-vitamin gjennom andre kilder.


I tillegg til sollys, kan vi få D-vitamin gjennom vitamin D-holdig ernæring eller fra kosttilskudd. De viktigste D-vitaminkildene i norsk kost er fet fisk, og i de typer margarin hvor vitaminet er tilsatt.


Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje. Alle Fri Flyt-produktene inneholder D-vitamin og omega-3. Dersom du tar tre kapsler daglig får du i deg 7,5 mikrogram D-vitamin i tillegg til maten du spiser. Samtidig får du i deg de viktige omega-3-fettsyrene.


Hold deg i bevegelse

Regelmessig fysisk aktivitet gir deg overskudd i hverdagen og har en rekke positive effekter på kropp og sinn både på kort og lang sikt.


Er du i god form vil du bruke mindre energi på å utføre forskjellige aktiviteter og får mer overskudd til å gjøre ting i hverdagen.


Så å slappe av på sofaen kan altså virke mot sin hensikt. Finn en treningsform du liker - da går det lettere å komme seg ut. Etter hvert kan du glede deg over en boost i både form og psyke.


Kom deg ut

Ta gjerne med deg treningen ut. Frisk luft og litt dagslys er også med på å løfte humøret. Og se rundt deg – fargene om høsten er praktfulle. Du kan ha mange vakre naturopplevelser på denne tiden av året om du kommer deg opp og ut – gjerne i skog og mark. Slike turer gir næring til sjelen!


Tid for hyggelige opplevelser

Om høsten er det ofte mye som skjer både av konserter, kino o.l. Lag hyggelige avtaler med de du liker å være sammen med. Spennende kulturopplevelser sammen med andre er garantert med å løfte humøret.

Eller hvorfor ikke inviter til hjemmekino – eller sett av en kveld til å kose deg med nye tv-serier og podcaster når vinden uler og regnet pøser som verst.


Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.


  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.


    Kilder:
    Forskning.no
    Plusstid.no
    ABC Nyheter
    Helsenorge: Trening og fysisk aktivitet og Effekter på kropp og sinn ved aktivitet
    NHI.no


    PP-FRI-NOR-0425