Tren ute
Tren ute!
Nå er endelig finværet her igjen. Da er det deilig å være ute. Men mange av oss velger likevel å svette inne på treningssenteret selv om sola skinner. Vi gir deg tips og inspirasjon til å legge treningsøkten ut denne våren.

Tren ute

Tren ute!


Nå er endelig finværet her igjen. Da er det deilig å være ute. Men mange av oss velger likevel å svette inne på treningssenteret selv om sola skinner. Vi gir deg tips og inspirasjon til å legge treningsøkten ut denne våren.


Tren ute

Våren er her igjen med lange, lyse dager, grønne trær og deilig temperatur. Da er det fint å kunne legge treningen ut. Og det er enklere enn du kanskje tror! Det er nemlig ikke bare joggeturen som kan gjøres ute.


Tren når du vil

En av de store fordelene med å trene ute er at du kan trene når du vil, og ikke er avhengig av satte timer på treningssenter. Da blir også terskelen lavere for å komme i gang. Alt du trenger er deg selv og treningstøy.

Mange velger å løpe, men liker du ikke jogging er en tur i hurtig tempo også god trening. Bruker du staver får du i tillegg ekstra trening for armene. En tur i skogen eller på fjellet om våren eller sommeren når fuglene kvitrer og det er frodig og grønt, gjør godt for kropp og sjel.

Sykling og rollerblades er andre gode alternativer om du har lyst ut på tur – men husk hjelmen!

Transporttrening – det vil si gå, sykle eller jogge til jobben - er dessuten en fin måte å lure inn trening i hverdagen.


Styrketrening ute

Styrketrening utendørs er et godt alternativ til senteret. Du kan nemlig trene både styrke- og kondisjonsøvelser minst like effektivt på gressplenen eller i en park. Både knebøy, pushups og sit ups kan fint gjøres utendørs. Har du en trygg benk eller en murkant kan du for eksempel bruke den til å gjøre dips eller hoppe opp og ned igjen.

Intervalltrening og trappetrening er flott å gjøre ute. Det finnes også egne bootcamptimer som blir arrangert utendørs, der du også kan trene sammen med venner og bekjente.

Mange ballspill, som basketball, fotball og sandvolleyball, er også super trening som kan gjøres utendørs.

Et annet tips er å legge inn noen treningsøvelser når du er ute og leker med barna. Ofte synes de også det er gøy å være med på treningen!


Vi blir gladere av å trene ute

Flere forskningsstudier har sett på fysisk aktivitet i naturlige omgivelser sammenlignet med fysisk aktivitet innendørs. Forskerne har sett på mental og fysisk velvære, livskvalitet og treningsmotivasjon.

I en studie, publisert i forskningstidsskriftet Environmental Science and Technology, konkluderte forskerne med at det å trene ute i naturlige omgivelser gir bedre opplevd mental velvære sammenlignet med å trene innendørs.

Utendørstrening ga en følelse av revitalisering, økt energi og positivt engasjement, men også mindre spenning, sinne og depresjon. Ifølge studien, rapporterte deltakerne også om større glede og tilfredshet med utendørsaktivitet. Det var også mer sannsynlig at de kom til å fortsette med treninga.


Ref. PP-CLV-NOR-0297