Laks
Omega-3 er alltid en god idé!
At hva du spiser og drikker påvirker helsen din er vel de færreste i tvil om. Å forstå hvorfor omega-3 alltid er en god idé er et viktig steg i å ta vare på hjertet ditt. Her kommer 5 fakta om de sunne fettsyrene!

Omega-3 er alltid en god ide

Omega-3 er alltid en god idé!


At hva du spiser og drikker påvirker helsen din er vel de færreste i tvil om. Å forstå hvorfor omega-3 alltid er en god idé er et viktig steg i å ta vare på hjertet ditt. Her kommer 5 fakta om de sunne fettsyrene!


Omega-3 er alltid en god idé!

Enkelte typer fett er sunt!

FAKTA: Enkelte typer fett er sunt!

Du hører sikker ofte at vi spiser alt for mye fet mat, men mange av oss, både i Europa og Nord-Amerika får ikke i oss nok sunt fett. Å spise nok av de sunne omega-3 fettsyrene er viktig for din hjertehelse.



Det finnes flere forskjellige typer omega-3

FAKTA: Det finnes flere forskjellige typer omega-3

Du har garantert fått med deg at omega-3 er sunt. Men visste du at det finnes flere forskjellige typer omega-3? De 3 viktigste typene er EPA, DHA og ALA. ALA stammer fra planteriket, og du finner det blant annet i lin- og chiafrø. EPA og DHA får du hovedsakelig fra fet fisk og annen sjømat.



Omega-3 bidrar til et sunt hjerte

FAKTA: Omega-3 bidrar til et sunt hjerte

Kroppen din kan produsere litt av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA dersom du spiser ALA, men kun i begrensede mengder. Derfor bør du også tilføre kroppen ekstra EPA og DHA fra fisk og sjømat, eller et kosttilskudd. En jevn og trofast tilførsel av de sunne omega-3 fettsyrene gjennom kostholdet er godt for hjertet.



Å spise sjømat er ikke den eneste måten du kan få i deg omega-3

FAKTA: Å spise sjømat er ikke den eneste måten du kan få i deg omega-3

Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig kan du få i deg de sunne omega-3 fettsyrene gjennom å spise et kosttilskudd eller matvarer som er beriket med omega-3. I tillegg til omega-3 kapsler og tran finnes det brød, kaviar, leverpostei, smør, appelsinjuice og yoghurt som er tilsatt de sunne omega-3 fettsyrene. Sjekk etiketten, og vær sikker på at du velger et tilskudd eller matvarer som inneholder EPA og DHA.



Forskning viser at omega-3 er godt for hjerte, hjerne og syn

FAKTA: Forskning viser at omega-3 er godt for hjerte, hjerne og syn

Omega-3 er et av de næringsstoffene det har blitt forsket mest på. Faktisk finnes det så mange som 27 000 publiserte studier om omega-3. Det er bred enighet om at de de langkjedede fettsyrene EPA og DHA er godt for hjerte, hjerne og syn.

  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA/DHA.
  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.


Kilder:
GOED Omega 3 European Food Safety Authority (EFSA)



Ref. PP-FRI-NOR-0290