Omega-3 guiden
Omega-3 guiden
Marin omega-3 er de beste kildene til omega-3 fettsyrene! Omega-3 er en gruppe med essensielle fettsyrer som kroppen trenger jevnlig og kun kan lage selv i mindre mengder. Omega-3 fettsyrer skal derfor tilføres gjennom kostholdet.

Omega-3 guiden

Omega-3 guiden


Marin omega-3 er de beste kildene til omega-3 fettsyrene! Omega-3 er en gruppe med essensielle fettsyrer som kroppen trenger jevnlig og kun kan lage selv i mindre mengder. Omega-3 fettsyrer skal derfor tilføres gjennom kostholdet.


Omega-3 guiden

Den korte omega-3 fettsyrene kaller vi for planteomega-3. Disse finnes hovedsakelig i planter og dyr fra landbruket, med høyest nivå i en del planteoljer. De lange omega-3 fettsyrene kaller vi marin omega-3. Disse kommer nesten utelukkende fra havet - i fisk og annen sjømat, samt i tran og fiskeoljekapsler.


Omega-3 – godt for hjerte, hjerne og syn viser forskning

Det er de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA, som dokumentert effekt på helsen vår.

Omega-3 er et av de næringsstoffene det har blitt forsket mest på. Faktisk finnes det så mange som 27 000 publiserte studier om omega-3. Det er bred enighet om at EPA og DHA er godt for hjerte, hjerne og syn.


Omega-3 – også for gravide og ammende

Et kosthold rikt på omega-3 er også anbefalt til gravide og ammende. Omega-3-fettsyren DHA bidrar til normal utvikling av øynene og hjernen hos både fostre og diende spedbarn.

Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 200 mg DHA, i tillegg til det anbefalte daglige inntaket av omega-3-fettsyrer for voksne som er minimum 250 mg EPA og DHA.


Omega-3 fra fisk

Ved å spise fet fisk to til tre ganger i uken dekker du behovet ditt for omega-3 fettsyrene EPA og DHA. En middagsporsjon er ofte rundt 200 g. Du må spise mer omega-3 fra vegetabilske kilder enn fra marine kilder, da kroppen kun omdanner mindre mengder vegetabilsk omega-3 (ALA) til EPA og DHA.

For spesielle grupper som små barn og gravide har enkelte myndigheter spesielle anbefalinger for inntak av fisk. Du kan lese mer om nasjonale anbefaler på helsemyndighetenes hjemmesider.

Makrell inneholder aller mest omega-3. Å bruke fiskepålegg som makrell i tomat er derfor en ypperlig måte å få dekket behovet for omega-3 for både store og små. Faktisk er en brødskive med pålegget nok til å dekke dagsbehovet!

Laks inneholder også mye omega-3. Ifølge NRK* vil sju fiskepinner gir samme mengde marin omega-3 som en munnfull laks. Og en munnfull laks vil inneholder nesten 28 ganger mer marin omega-3 enn fiskegrateng.

Tunfisk, torskelever og sardiner er andre gode kilder til omega-3 fettsyrene EPA og DHA.

Selv om de fete fiskearter inneholder mer omega-3 enn magre arter, kan også mager fisk bidra vesentlig til omega-3 inntaket.


Andre kilder til omega-3

Er du ikke glad i fet fisk er det imidlertid mulig å inkludere omega-3 fra andre kilder i kostholdet.

I tillegg til omega-3 kapsler og tran finnes det en rekke matvarer som inneholder eller er tilsatt de sunne omega-3 fettsyrene. Sjekk etiketten, og vær sikker på at du velger et tilskudd eller matvarer som inneholder EPA og DHA.

Linfrø og linfrøolje inneholder mye vegetabilsk omega-3 (ALA). Linfrø kan du for eksempel bruke i brødbaksten eller drysse over müslien. Linfrøolje kan også brukes i brødbakst eller for eksempel i salatdressing.


Omega-3 kapsler

Flere velger å spise omega-3 kosttilskudd som en supplement til kostholdet.

Husk at kapsler fra fiskeolje og andre marine kilder kan inneholde vidt forskjellige mengder med omega-3. En kapsel av et merke kan tilsvare samme mengde omega-3 som 4-5 kapsler fra et annet. Det er derfor viktig å sjekke innholdsfortegnelsen på boksen og den anbefalte doseringen.


Bærekraftig omega-3 av høy kvalitet

Som en del av Pfizer-konsernet er Vesterålens Naturprodukter (VNP) medlem av Global Organization for EPA and DHA omega-3S (GOED).

GOED består av markedets fremste produsenter og leverandører av omega-3 fettsyrene EPA og DHA, og setter en høy etisk standard for sine medlemmer. Du kan derfor være helt trygg på at våre omega-3 produkter holder en svært høy kvalitet!


Sertifisert av Friend of the Sea

I tillegg er flere av våre omega-3 produkter nå også sertifisert av "Friend of the Sea" - en ledende internasjonal sertifisering for produkter som stammer fra bærekraftig fiskeri og havbruk. Vi i VNP bryr oss om miljøet, og er stolte over at vår Fri Flyt serie passerte nåløyet for Friend of the Sea-sertifiseringen!


Omega-3-fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. Omega-3-fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA.

*Norsk rikskringkasting

Kilder: NIFES

PP-FRI-NOR-0266